Sunday, June 8, 2025
Inhoudelijke criteria online cursus
U kunt aan de hand van de volgende suggesties bepalen of u in uw cursus heeft
rekening gehouden met het aanbieden van inhoud.
- Gestructureerde inhoud
Het is van belang dat studenten direct zicht hebben op de inhoudelijke
structuur. De categorieën (onderwerpen, tijdseenheden, thema's, etc.)
moeten het vak in hoofdlijnen goed weerspiegelen.
- Zijn de categorieën/onderdelen van de cursus direct af te leiden van
de leerdoelen?
- Staat er niet teveel tekst op een pagina? Als een overzicht van de
cursus gegeven wordt richt het dan zo in dat de eerste pagina een soort
'portal-functie' heeft, waarin een goed overzicht wordt gegeven en
direct doorgeklikt kan worden naar de verschillende categorieën/onderdelen.
- Zijn de categorieën/onderdelen duidelijk van elkaar te onderscheiden
zijn, zodat geen verwarring ontstaat over wat waaronder valt?
- Worden de namen van categorieën op een eenduidige, korte en
aansprekende manier geformuleerd? Gebruik bijvoorbeeld allemaal
zelfstandige naamwoorden of allemaal werkwoorden -en niet of zo min
mogelijk door elkaar.
Tip: Vraag aan studenten die niets van het vak weten wat zij denken te
vinden onder de categorieën die u gekozen heeft.
- Actualiteit en correctheid van informatie
Het is demotiverend als je een website ziet die voor het laatst in 2001 geüpdatet
is of alleen oude literatuurverwijzingen heeft.
- Wordt er regelmatig een update van de cursus of van informatie op de
site gegeven?
- Bestaan er meer recente literatuurverwijzingen? Zijn er nieuwe visies,
ideeën over het onderwerp?
- Zijn er interessante actuele ontwikkelingen waar de cursus op kan
worden aangepast?
- Klopt de informatie die in de cursus wordt gegeven nog wel? Is het nog
relevant?
- Bronnen en verwijzingen als uitbreiding:
Het gebruik van verwijzingen naar andere bronnen is een erg nuttige, extra
mogelijkheid die werken in een DLO biedt. Studenten kunnen zelf bepalen of
ze hier behoefte aan hebben.
- Zijn de links naar andere bronnen relevant en nuttig?
- Is het relevant om links aan te reiken als verdiepingsstof voor
studenten die meer aan kunnen?
- Kan verwezen worden naar websites die 'een stapje terug' doen, waarmee
studenten die iets moeilijk vinden extra kunnen oefenen?
- Heeft u alle (correcte) literatuurverwijzingen weergegeven van alle
informatie (van anderen en uit literatuur) die gebruikt zijn in de
cursus?
- Volgorde
Door leerstof niet in een vaste volgorde aan te bieden biedt je de studenten
de mogelijkheid om een eigen leerstrategie te kiezen. Zij bepalen zelf welke
informatie zij eerst nodig hebben om verder te kunnen. Heeft u een
verantwoorde keuze gemaakt of de informatie volgens een vaste volgorde wordt
aangeboden of dat studenten zelf de volgorde kunnen kiezen? (dit is ook
afhankelijk van hoe zelfstandig studenten kunnen werken in de DLO).
- Is het in een oogopslag helder voor studenten wat van hen verwacht wordt?
BRON: Digit@le Did@ctiek
©2002-2005 W.v.Ravenstein
|