![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5. Weblogs inzetten in `t onderwijs?Weblogs of Blogs zijn meestal persoonlijke websites waar de eigenaar een soort dagboek (journal) bijhoudt over een bepaald onderwerp. Er bestaan weblogs over ieder denkbaar onderwerp, bijvoorbeeld over het maken van wijn, wiskunde, films, poëzie of politiek. De auteur van zo'n weblog kan op een eenvoudige manier berichten aan zijn weblog toevoegen en bezoekers kunnen makkelijk reageren en/of commentaar geven. Weblogs kunnen eenvoudig in XML-format (of iets dergelijks) worden geëxporteerd en via zogenaamde RSS-nieuwsreaders worden ingelezen. Als je zo'n 'feed' in je RSS-programma zet abonneer je je als het ware op zo'n log en je ziet dan vanzelf of er nieuwe berichten zijn verschenen. Achtergronden![]()
VoorbeeldenFeedreader"Feedreader is a lightweight open-source aggregator that supports RSS and ATOM formats. It works under Windows 95 and later versions. Feedreader's functionality is focused on the main task - reading and organizing RSS feeds and offering seamless user experience."What is Bloglines?Maar dit kan natuurlijk ook:Bloglines is a FREE online service that helps you subscribe to and manage lots of web information, such as news feeds, weblogs and audio. Bloglines tracks the information you're interested in, retrieves new stuff as it happens, and organizes everything for you on your own personal web news page...en helemaal 'completely free'. Zie ook http://www.bloglines.com/public/wiswijzer RSS-feeds als HTMLEr zijn verschillende manieren om een RSS-feed als HTML op je website te krijgen. Op deze website kan je er van alles over vinden:Hieronder kan je een voorbeeld vinden hoe je een 'weblog' kan integreren in je website.
Los van de vraag of je nu zelf een weblog zou willen beginnen of niet.... Je weet in ieder geval dat het bestaat en vraag is dan: zou je weblogs op een zinvolle manier in kunnen zetten in het onderwijs? Misschien een idee voor een eindopdracht? Een weblog over je stage/studie? Of gebruik het als keuzeopdracht voor de 2e verdieping!
|