Saturday, June 7, 2025
3e verdieping
In de eindopdracht maak je 3 lessen voor je eigen vak waarbij ICT een hoofdrol speelt. Je maakt 3 verschillende 'typen' lessen waarbij een kort verslag over doel en opzet van de lessen, werkbladen voor leerlingen, toetsen, een docentenhandleiding, e.d. natuurlijk niet ontbreken! Het 'eindproduct' is dan een ICT-rijk setje van 3 kant en klare lessen!
Dit betekent NIET dat je ALLES zelf moet maken! Je gebruik ICT (ook de dingen van anderen mensen) om een zinvolle les te maken! Dus een les maken bij een bestaande website kan ook heel goed zijn. Maar denk aan bronvermelding. Beschrijf opzet en bedoeling van de les. Wat doen de leerlingen? Wat leveren ze in? enz. enz...
- Bijspijkerles
Dat is materiaal waarmee een leerling zelfstandig met behulp van ICT aan de slag kan. Je kunt daarbij gebruik maken van een interactieve powerpoint, hotpotatoes, een website, software, CD-roms, e.d.
- Computerles
Je maakt een les voor een klas in een computerlokaal. Daarbij kan je denken aan een presentatie over de inhoud van de les, werkbladen, internet, software,... bijvoorbeeld om een moeilijk onderwerp extra te oefenen, digitale oefentoets, een webquest, een zoekopdracht, e.d.
- Zelf-doen opdracht
Je kunt ICT ook inzetten voor opdrachten die de leerlingen zelfstandig, buiten de les om (mediatheek of thuis), moeten gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk of in het kader van een (vakoverstijgend) project. Ook hier kan je natuurlijk weer allerlei verschillende ICT-middelen inzetten.
Het gaat hier vooral om het inzetten van ICT. Hierbij gaat het dan niet alleen om het inzetten van ICT bij het bedenken, ontwikkelen en maken van de lessen, maar vooral ook om de inzet van ICT bij de uitvoering daarvan... dus hoe leerlingen ICT gebruiken in je les. Daarnaast kan je ICT ook inzetten voor de evaluatie. Je kunt daarbij denken aan een (digitale) toets, leerlingen een powerpointpresentatie laten maken, een werkstuk schrijven, een website laten maken, e.d.
Beantwoord in je verslag in ieder geval de volgende vragen:
- Is het lesmateriaal geschikt voor alle type leerlingen van het voortgezet onderwijs?
- Aan welke randvoorwaarden moet de klas of de school voldoen om met het lesmateriaal te kunnen werken?
- Welke kennis en vaardigheden moet de leerling bezitten om met het lesmateriaal te kunnen werken?
- Hoe bepaal je of de gestelde doelen inderdaad gehaald zijn?
- Welke bijdrage levert het materiaal voor de kwaliteitsverbetering van het onderwijs?
- Wat is de meerwaarde van de inzet van ICT bij deze lessen?
- Formuleer een aantal leervragen over het inzetten van ICT voor je vak naar aanleiding van deze eindopdracht.
Je kan les 2 eventueel combineren met de opdracht Een vakles in het computerlokaal van de 2e verdieping waarbij je de les ook 'echt' gaan uitvoeren. Ook andere onderdelen van de eindopdracht kan je natuurlijk combineren met andere opdrachten van de 2e verdieping.
O P D R A C H T |
Zet al je materiaal in één map, dus verslag, werkbladen, presentaties, enz. enz.
|
Op de nieuwe website kan je voorbeelden vinden.
©2002-2005 W.v.Ravenstein
|