H O M E Klik HIER om in te loggen... Sunday, June 8, 2025


Stand van zaken ICT in het onderwijs

Het gebruik van ICT in het onderwijs zou je kunnen verdelen in vier belangrijke peilers:

Hierbij is de maatvoering en onderlinge afstemming tussen deze vier peilers bepalend voor effectief en efficiënt gebruik van ICT in het onderwijs.

Visie op onderwijs

De verwachting is dat het onderwijs in de toekomst meer gericht zal zijn op het rekening houden met verschillen tussen leerlingen in aanleg, tempo en interesse. Om dat te realiseren zal naar verwachting steeds vaker gebruik worden gemaakt van ICT-toepassingen.

Om ICT binnen leerprocessen zo'n ondersteunende functie te laten vervullen is een visis op de inrichting van onderwijs een vereiste.

Een visie op onderwijs omvat opvattingen over de rolverdeling tussen leraar en leerlingen alsmede de keuze van doelen en materialen.

Kennis en vaardigheden

Leraren ervaren kennisachterstanden in het gebruik van ICT. Het gaat daarbij niet zozeer om het persoonlijk gebruik (dat lukt wel), maar vooral om het gebruik van ICT als didactisch hulpmiddel te behoeve van lessituaties.

Hierbij gaat het dus niet om het aanleren van ICT-vaardigheden, maar om de ontwikkeling van een visie op leren en het doelbewust inzetten van ICT binnen leersituaties.

Educatieve software/content

Veel leraren zijn van mening dat de programmatuur en content die hen ter beschikking staat onvoldoende aansluit bij de gewenste manier van lesgeven. De behoefte aan programmatuur kan je grofweg indelen in twee groepen:
  1. ICT zoveel mogelijk inzetten voor het oefenen van leerstof en de registratie van vorderingen. ICT wordt dan gebruikt ter vervanging van een bestaande werkwijze

  2. Integrale ondersteuning met aandacht voor oefenen en toetsen, maar ook aandacht voor planning, instructie, communicatie en informatievaardigheden. Dit soort programmatuur wordt wel aangeduid met ELO of VLO (virtuele leeromgeving). Zo'n omgeving gaat uit van een andere visie op leren en onderwijzen dan de manier waarop oefenstof uit een tranditioneel leerboek wordt geoefend.

ICT-infrastructuur

Nadat de investeringen voor de aanschaf van appratuur of programmatuur zijn gedaan lopen veel scholen tegen problemen aan die te maken hebben met het in stand houden en (de kosten die voortvloeien uit) het gebruik van de ICT-voorzieningen. Knelpunten op het gebied van techniek en beheer vormen dikwijls een belemmering voor het optimaal gebruik van ICT. Steeds meer scholen kiezen er voor deze problemen in samenwerking met andere scholen op te lossen.

Vier in balans

De invoering van efficiënt en effectief gebruik van ICT in het onderwijs is te vergelijken met de principes van een computerspel dat bekend staat onder de naam Tetris.

Nooit gedaan? Download het programma van RoosieWeb. Het programma heet StefTris...

Het gaat dan om de afstemming tussen visie, kennis, programmatuur en infrastructuur.

Voorbeeld

Het 'scoreniveau' is 20. Tot aan dit niveau zijn de opvattingen over onderwijs, de vaardigheden van leraren, de beschikbare programmatuur en apparatuurvoorzieningen met elkaar in balans.

Het voorbeeld laat zien dat het rendement van het hoge niveau bij de apparatuurvoorzieningen gering is als gevolg van het lage niveau op het gebied van kennis en vaardigheden. Zo'n situatie is weinig effciënt en evenmin effectief.

BRON: ICT op school



Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein