![]() ![]() ![]() ![]() Stand van zaken ICT in het onderwijsHet gebruik van ICT in het onderwijs zou je kunnen verdelen in vier belangrijke peilers:
![]() Hierbij is de maatvoering en onderlinge afstemming tussen deze vier peilers bepalend voor effectief en efficiënt gebruik van ICT in het onderwijs. Visie op onderwijsDe verwachting is dat het onderwijs in de toekomst meer gericht zal zijn op het rekening houden met verschillen tussen leerlingen in aanleg, tempo en interesse. Om dat te realiseren zal naar verwachting steeds vaker gebruik worden gemaakt van ICT-toepassingen.Om ICT binnen leerprocessen zo'n ondersteunende functie te laten vervullen is een visis op de inrichting van onderwijs een vereiste.
![]() Een visie op onderwijs omvat opvattingen over de rolverdeling tussen leraar en leerlingen alsmede de keuze van doelen en materialen. Kennis en vaardighedenLeraren ervaren kennisachterstanden in het gebruik van ICT. Het gaat daarbij niet zozeer om het persoonlijk gebruik (dat lukt wel), maar vooral om het gebruik van ICT als didactisch hulpmiddel te behoeve van lessituaties.Hierbij gaat het dus niet om het aanleren van ICT-vaardigheden, maar om de ontwikkeling van een visie op leren en het doelbewust inzetten van ICT binnen leersituaties.
![]() Educatieve software/contentVeel leraren zijn van mening dat de programmatuur en content die hen ter beschikking staat onvoldoende aansluit bij de gewenste manier van lesgeven. De behoefte aan programmatuur kan je grofweg indelen in twee groepen:
![]() ICT-infrastructuurNadat de investeringen voor de aanschaf van appratuur of programmatuur zijn gedaan lopen veel scholen tegen problemen aan die te maken hebben met het in stand houden en (de kosten die voortvloeien uit) het gebruik van de ICT-voorzieningen. Knelpunten op het gebied van techniek en beheer vormen dikwijls een belemmering voor het optimaal gebruik van ICT. Steeds meer scholen kiezen er voor deze problemen in samenwerking met andere scholen op te lossen.
![]() Vier in balansDe invoering van efficiënt en effectief gebruik van ICT in het onderwijs is te vergelijken met de principes van een computerspel dat bekend staat onder de naam Tetris.Nooit gedaan? Download het programma van RoosieWeb. Het programma heet StefTris... Het gaat dan om de afstemming tussen visie, kennis, programmatuur en infrastructuur. Voorbeeld![]() Het 'scoreniveau' is 20. Tot aan dit niveau zijn de opvattingen over onderwijs, de vaardigheden van leraren, de beschikbare programmatuur en apparatuurvoorzieningen met elkaar in balans. Het voorbeeld laat zien dat het rendement van het hoge niveau bij de apparatuurvoorzieningen gering is als gevolg van het lage niveau op het gebied van kennis en vaardigheden. Zo'n situatie is weinig effciënt en evenmin effectief. BRON: ICT op school
|