Sunday, June 8, 2025
Succesfactoren voor het invoeren van ICT
Een aantal succesfactoren voor het invoeren van ICT:
- ICT-toepassingen nemen leraren werk uit handen of lossen een probleem op;
- Er is bereidheid tot herontwerp van delen van het onderwijsprogramma om ICT op geintegreerde wijze in het curriculum in te zetten;
- Complexe ICT-inzet wordt projectmatig en gefaseerd geimplementeerd;
- Enthousiaste leraren die ICT-inzet beproeven worden beloond;
- Er is voldoende ICT-materiaal dat aansluit bij de methoden;
- Er is een gemakkelijke entree tot internet en kennisnet en er zijn voldoende interessante, actuele en gerichte opdrachten.
Om dit te bereiken stellen de auteurs t.a.v. het schoolmanagement:
- Er is een onderwijsvisie op schoolniveau waarin ICT past;
- De technische infrastructuur werkt naar behoren en is betrouwbaar;
- De school beschikt over voldoende onderwijskundige-, management- en ICT-expertise;
- De school heeft voortrekkers met overwicht;
- De school ontwikkelt en handelt naar een ICT-beleidsplan met gefaseerde ontwikkelingen;
- ICT-beleid berust op onderwijskundige keuzes en bevat financiele, materiele en personele aspecten.
Maar is aan deze voorwaarden op alle scholen wel voldaan? Heeft men de afgelopen jaren
voldoende geinvesteerd in de deskundigheid t.a.v. het personeel op ICT-gebied? Heeft men
uberhaupt voldoende geïnvesteerd in het onderwijs? Of hebben alle bezuiningen en fusiedwang van
de afgelopen decennia geleid tot een veel groter probleem?
BRON: Bouwstenen voor ICT-beleid, Asselt, Pilot, Van Vonderen & Westbroek, Garant, 2000.
©2002-2005 W.v.Ravenstein
|