![]() ![]() ![]() ![]() Professionalisering lerarenDe aandacht in professionalisering van zittende en toekomstige leraren dient nadrukkelijker gericht te zijn op de didactische ICT-competenties met een daarbij passend professionaliseringsaanbodHet Nederlandse beleid ten aanzien van ICT-competenties van leraren is in de afgelopen jaren vooral gericht geweest op het bevorderen van ICT-basisvaardigheden. Daarnaast zijn initiatieven opgezet om kennisuitwisseling en –ontwikkeling via netwerkprojecten en via Kennisnet te bevorderen. In andere landen zien we een veel breder scala aan instrumenten. Naast trainingen in basisvaardigheden en soms ook didactische vaardigheden worden veelal professionaliseringsvormen als coaching op de werkplek, ondersteuning of training door collega-leraren en kennisontwikkeling in vakcommunities actief bevorderd. In Nederland is een dergelijk breed professionaliseringsaanbod dringend gewenst. Met de ontwikkeling van steeds verdergaande digitale leermiddelen is het mogelijk specifiek materialen online beschikbaar te stellen voor de pedagogisch-didactische deskundigheidsbevordering van leraren. Leren van leraren ‘on-the-job’, ‘just-in-time’ en ‘anywhere’ wordt hiermee ondersteund.
BRON: Internationale ICT-toets 2002 - de meso-toets
|