H O M E Klik HIER om in te loggen... Sunday, June 8, 2025


Onderwijskundige visie

Student- en vraaggestuurd curriculum

De student staat steeds meer centraal; er vindt een ontwikkeling plaats van een lineair, docentgestuurd curriculum naar een student- en vraaggestuurd curriculum. Hierbij is de zelfwerkzaamheid van studenten belangrijk, stu­den­­ten bepalen zelf welke kennis zij gaan verwerven en hoe zij dit gaan doen. Er wordt uitgegaan van hun eigen competenties. Een assessment en POP (persoonlijk opleidingsplan) liggen hieraan ten grondslag, een digitaal portfolio dient als vorm van digitale toetsing.

Authentiek leren

Authentiek leren, ook wel situationeel of producerend leren genoemd, houdt in dat studenten zoveel mogelijk leren aan de hand van concrete beroeps­situaties, bij voorkeur in opdracht van een externe opdrachtgever, bijvoor­beeld een school voor voortgezet onderwijs.

Tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs

Het onderwijs wordt steeds meer tijd- en plaatsonafhankelijk. Studenten kunnen op elk moment en op elke plaats leren. Door tijd- en plaats­onafhankelijk onderwijs kunnen ook nieuwe doelgroepen beter worden "bediend"; bijvoorbeeld deeltijd- of duaal-studenten en zij-instromers.

Toetsing

Toetsing vindt plaats op een door de student zelf aangegeven tijdstip en plaats en via methoden die beter aansluiten bij het studentgestuurd leren; een centraal tentamen zal dan niet meer de enige of meest voor de hand liggende vorm zijn.

bron: http://www.ict.sf.nl/


Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein