H O M E Klik HIER om in te loggen... Sunday, June 8, 2025


Speerpunten voor innovatie

Op 18 juni 2004 heeft de minister de definitieve Koers VO naar de Tweede Kamer gestuurd. In dit document is de visie van het kabinet op de toekomst van het voortgezet onderwijs verwoord. Hieronder zie je daar een gedeelte van over ICT:

Toepassing van ICT

In het innovatiebeleid krijgt de rol van ICT aparte aandacht. ICT blijkt in de praktijk een krachtig middel om de innovatiebehoeften van scholen handen en voeten te geven, en leerlingen daarbij maximaal te boeien. De toepassing van ICT biedt mogelijkheden om beter aan te sluiten bij de interesses van leerlingen, bij verschillende leerstijlen en voor het bevorderen van actief en zelfstandig leren. De toepassingen van ICT binnen het onderwijsleerproces biedt scholen mogelijkheden tot meer maatwerk en flexibiliteit. Simulaties kunnen bijzonder krachtige, moderne, veilige en relatief goedkope leeromgevingen bieden, zowel in de beroepsvoorbereiding als bijvoorbeeld voor het doorgronden van theorieën. Voor toetsing en portfoliovorming biedt het gebruik maken van ICT toepassingen veelbelovende kansen. In al deze gevallen vormt het gebruik van onderwijskundig betekenisvolle ICT toepassingen een integraal onderdeel van het onderwijsproces. De school en de docent kunnen hier als drager van onderwijsvernieuwing ook een cruciale rol in vervullen.

De integratie van ICT in het voortgezet onderwijs gaat niet vanzelf, maar verdient krachtige stimulering in het kader van een brede innovatiestrategie. De overheid schrijft niet voor hoe die stap gezet moet worden, maar stimuleert en faciliteert. De overheid is verantwoordelijk voor een adequaat bekostigingsniveau en een advies- en ondersteuningsstructuur met aandacht voor kennisdisseminatie. Belangrijke rollen bij de integratie van ICT in het voortgezet onderwijs zijn weggelegd voor de stichtingen Kennisnet en ICT op School, ICT-organisaties van en voor het onderwijs. Kennisnet speelt een rol bij het realiseren van een kwalitatief hoogwaardig aanbod van relevante content en diensten. ICT op School fungeert als procescoördinator en consumentenorganisatie en stimuleert samenwerking en kennisuitwisseling. Als organisaties van en voor het onderwijs besteden beide stichtingen in hun activiteiten veel aandacht aan de inzet van ICT bij innovatie.

Na een periode van apart ICT-onderwijsbeleid is de basis gelegd voor de integratie van ICT in het onderwijs, voor de stap van ‘ICT leren te gebruiken’ naar ‘ICT gebruiken om te leren’. Dit betekent dat de gebruiker centraal komt te staan in het ICT-beleid: docenten, ICT-coördinatoren en de leerlingen. Hiermee zijn ICT en innovatie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit moet de komende jaren nog meer in samenhang worden gebracht. Schoolmanagers_VO zal worden gevraagd met voorstellen te komen om dit vorm te geven.

bron



Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein