Sunday, June 8, 2025
Uitgangspunten voor competentiegericht beoordelen
Welke consequenties kunnen we aan een nieuw onderwijsconcept verbinden voor de beoordeling?
- Iedereen begrijpt dezelfde soort dingen op andere wijze...
...dus moeten toetsen ruimte bieden voor deze persoonlijke invulling.
- Iedereen heeft andere interessen en doelen...
...dus moeten toetsen prestaties uitlokken die laten zien dat studenten hun eigen doelen kunnen en willen behalen.
- Iedereen heeft een andere voorkeur om zich uit te drukken, de een doet dat liever schriftelijk, de ander liever mondeling of door de uitvoering...
...dus moeten toetsen toelaten dat studenten een vorm kiezen waarin het best zichtbaar wordt wat ze kunnen presteren.
- Niet iedereen heeft evenveel tijd nodig om bepaalde opdrachten af te ronden...
...dus zouden toetsen verschillende condities, toetsomstandigheden (zoals tijd) moeten toestaan, zodat iedereen toch zijn prestatie kan laten zien.
Beoordelingsaspecten
|
Waardering
|
Authenticiteit:
is het product daadwerkelijk afkomstig
van de deelnemer
|
|
Actualiteit:
weerspiegelt het bewijs het huidige
competentieniveau van de deelnemer
|
|
Relevantie:
hoe specifiek is het bewijs voor de te
beoordelen competentie
|
|
Kwaliteit van het eindproduct: in welke mate komt het product overeen
met de gewenste kwaliteit
(criterium, standaard)
|
|
Kwantiteit: is het aantal bewijzen, of de duur van
een ervaring, voldoende om uitspraken te doen over de competentie
|
|
Variatie: is de competentie in verschillende
contexten bewezen
|
|
Bijzonderheden: - (...) - (...)
|
|
©2002-2005 W.v.Ravenstein
|