H O M E Klik HIER om in te loggen... Sunday, June 8, 2025


Engels

ICT Kerndoelen voor Engels.

Bron: Taakgroep Vernieuwing Basisvorming.

Karakteristiek

Engels neemt als wereldtaal voor ons land een centrale plaats in. Door beheersing van het Engels vergroten leerlingen hun communicatieve, sociale en maatschappelijke mogelijkheden. Het onderwijs in het Engels bouwt voort op de kennismaking ermee in het basisonderwijs. De mogelijkheden van de computer als hulp- en communicatiemiddel, en met name die van het internet, worden benut.

De kern van het vak wordt gevormd door het leren zelfredzaam te worden in een aantal veel voorkomende communicatieve situaties. De verschillende aspecten van taalvaardigheid (luisteren, lezen, gesprekken voeren en schrijven) komen daarbij zoveel mogelijk in samenhang aan bod. Het luisteren naar en begrijpen van Engels staat centraal en in samenhang daarmee het opbouwen van een basiswoordenschat. Het principe 'doeltaal = voertaal' is daartoe een krachtig middel en wordt dan ook zoveel mogelijk toegepast. De schrijfdoelen zijn beperkt tot het functionele minimum van een kort en informeel contact in het Engels via e-mail, chatten op internet en een briefje.

Met het opnemen van de vijf aspecten van taalvaardigheid in de kerndoelen wordt ook een relatie gelegd met het Common European Framework of Reference (CEFR) en het taalportfolio dat op basis daarvan is ontwikkeld.  

De contexten sluiten zoveel mogelijk aan bij de leefwereld van de leerling en breiden deze uit. Daarin past ook dat leerlingen Engelstalig tekstmateriaal bestuderen dat aansluit bij de inhoud van andere leergebieden en dat daarin ook wordt gebruikt. Mens en maatschappij, Mens en natuur, Kunst en cultuur en Bewegen en sport kunnen dienen als bronnen voor thema's waarover wordt gesproken en gelezen. Het onderwijs in de Nederlandse taal heeft weer andere raakvlakken: er zijn vaardigheden die in beide vakken gelden (luisterstrategieën bijvoorbeeld) en de rol van het Engels in het Nederlands kan worden verkend.

Kerndoelen 

1.      De leerling leert vertrouwd te raken met de klank van het Engels door veel te luisteren naar gesproken en gezongen teksten.

2.      De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn Engelse woordenschat.

3.      De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven Engelstalige teksten.

4.      De leerling leert in Engelstalige schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.

5.      De leerling leert een informeel gesprek in het Engels te voeren over onderwerpen uit zijn dagelijks leven.

6.      De leerling leert eenvoudige standaardgesprekken te voeren om iets te kopen, inlichtingen te vragen en om hulp te vragen.

7.      De leerling leert informeel contact in het Engels te onderhouden via e-mail, brief en chatten.

8.      De leerling leert welke rol het Engels speelt in verschillende soorten internationale contacten.



Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein