Docenten over ict in het onderwijsleerproces

BRON: ICT in cijfers - ICT-onderwijsmonitor studiejaar 2004/2005

 

Vrijwel alle docenten aan de lerarenopleidingen gebruiken de computer bij het onderwijs aan studenten. Ruim de helft van de docenten gebruikt de computer hierbij dagelijks of wekelijks. Slechts enkele docenten geven aan de computer nooit te gebruiken bij hun onderwijs. In vergelijking met vorig schooljaar (2003-2004) is er niets veranderd.

Computergebruik bij de lesvoorbereiding

Vrijwel alle docenten gebruiken bij hun lesvoorbereiding tekstverwerkingsprogramma's en internet. Zij doen dit dagelijks of wekelijks. Ruim driekwart gebruikt wel eens een presentatieprogramma. Spreadsheets worden het minst vaak gebruikt bij de lesvoorbereiding: twee derde van de docenten gebruikt dit af en toe. In vergelijking met vorig schooljaar (2003-2004) is het gebruik van alle toepassingen hetzelfde gebleven.

Computergebruik bij instructie

Ruim de helft van de docenten gebruikt de computer incidenteel bij instructie aan de studenten. Het gaat om het gebruik van methodegebonden software, presentatieprogramma's en een online verbinding met internet. Een kwart van de docenten geeft aan dit nooit te doen. In vergelijking met vorig schooljaar (2003-2004) is het aantal docenten dat incidenteel gebruik maakt van een online internet verbinding bij instructie iets toegenomen, het gebruik van de andere toepassingen is hetzelfde gebleven.

Leeractiviteiten met ict

De top vijf van leeractiviteiten die docenten aan lerarenopleidingen vo/bve hun studenten laten uitvoeren met ict ziet er als volgt uit:

 

  1. Verslagen/opdrachten maken met tekstverwerker.
  2. Informatie opzoeken op internet/cd-rom.
  3. Communiceren via chat, msn of e-mail
  4. Presenteren met behulp van een presentatieprogramma.
  5. Werken met vakspecifieke software.

Alle docenten laten studenten verslagen maken met de tekstverwerker en laten hen informatie opzoeken op internet of cd-rom. Opdrachten om de tekstverwerker te gebruiken worden frequent gegeven; internet-opdrachten incidenteel. De helft van de docenten laat de studenten wekelijks dan wel dagelijks communiceren via chat, msn of e-mail. Bijna eenderde doet dit wel eens. Veel docenten laten hun studenten wel eens informatie presenteren met een presentatieprogramma. De overige activiteiten worden minder gevraagd van de studenten. De top vijf is vergeleken met vorig jaar amper veranderd. Naar 'communiceren via de computer' is toen niet gevraagd. Dit blijkt veel gedaan te worden.

Ict en onderwijsloopbanen

Het blijkt dat op de lerarenopleidingen een meerderheid van de docenten weliswaar gebruik maakt van ict bij het volgen van studenten, maar daarbij regelmatig kiest voor een combinatie van papier en digitaal. Docenten gebruiken digitale ondersteuning vooral bij het ontwikkelen van toetsen, de registratie van cijfers, het studentvolgsysteem en het studentportfolio. Digitaal toetsen is op de lerarenopleidingen nog niet in zwang; het gebeurt overwegend op papier. Er wordt wel minder dan vorig schooljaar (2003-2004) alleen met papier gewerkt. Met name het ontwikkelen van toetsen wordt meer volledig digitaal gedaan.

Communicatie en begeleiding: gebruik van e-mail, internet en ELO

De docenten op de lerarenopleiding maken veelvuldig gebruik van ict bij communicatie en begeleiding van studenten. Vrijwel alle docenten gebruiken ict frequent om vragen van studenten te beantwoorden. Tweederde tot driekwart gebruikt ict frequent om te reageren op werkstukken van studenten en hen informatie te geven. Ruim de helft geeft frequent opdrachten en begeleidt dagelijks of wekelijks studenten tijdens de stage via ict. Om studenten te laten samenwerken en elkaar feedback te geven wordt ict nog niet zo intensief gebruikt. In vergelijking met vorig schooljaar zijn er meer docenten die frequent opdrachten geven met behulp van ict. Hoewel docenten ict nog niet veelvuldig inzetten om studenten te laten samenwerken, is er wel sprake van een toename. Het gebruik van de overige mogelijkheden is ongeveer gelijk gebleven.

© 2002 ICTdro