Sunday, June 8, 2025
Indicatoren
Competentie 2
- Ik zorg ervoor dat nieuwe (vak)leerstof aansluit bij wat leerlingen al weten en kunnen
- Ik expliciteer leerdoelen voor leerlingen en geef de zin ervan aan
- Ik sluit waar mogelijk aan bij de belevingswereld van leerlingen en verwerk waar mogelijk de actualiteit in mijn vaklessen
- Ik ga na of alle leerlingen de stof en de bijbehorende instructies begrijpen
- Ik varieer in tempo als dit nodig is
- Voor veel voorkomende leerproblemen in mijn vak beschik ik over gerichte materialen en opdrachten
- Ik daag leerlingen uit om mee te denken en vragen te stellen
- Ik maak leerlingen bekend met verschillende leerstrategieën (zowel algemeen als vakspecifiek). Voor leerlingen met taalproblemen werk ik expliciet met lees- en woordenschat-strategieën.
- Ik gebruik aansprekende, motiverende en afwisselende werkvormen
- Ik laat zien dat ik enthousiast ben voor mijn vak
- Ik gebruik binnen mijn vak waar nodig ICT toepassingen
- Ik gebruik actuele kennis m.b.t. inhoud en vaardigheden die horen bij mijn vak
- Ik maak optimaal gebruik van beschikbare vakgerichte leermaterialen
- Ik kan zaken op meerdere manieren uitleggen
- Ik toets leerresultaten op het gebied van de stof maar ook op de manier van werken
- Ik registreer en administreer de vorderingen van leerlingen overzichtelijk
- Ik bezit voldoende spreektechniek: volume, tempo, articulatie, melodie
- Ik houd rekening met verschillen tussen leerlingen op het gebied van cultuur, leerstijl, motivatie, tempo en niveau en pas de didactiek daarop aan
- Ik signaleer wanneer leerlingen leerproblemen hebben en pas zonodig leerstof en leeractiviteiten aan en geef individuele hulp, zo mogelijk met behulp van ICT
- Ik houd in mijn lessen rekening met het verschil tussen alledaagse taal en school- of vaktaal
- Ik stimuleer dat leerlingen de verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces
- Ik bespreek met leerlingen hoe ze werken
- Ik stimuleer leerlingen hun eigen werk te controleren
- Ik maak gebruik van didactische concepten als activerend leren, praktijk- en probleemgericht leren, samenwerkend – en zelfverantwoordelijk leren, zo mogelijk met gebruik van ICT
- Ik instrueer leerlingen duidelijk en maak afspraken over de taken van leerlingen en de ondersteuning, die ze van de leraar kunnen verwachten
- Ik stimuleer leerlingen om bij een probleem of vraag zoveel mogelijk zelf tot een oplossing te komen
|