Kritiek op ICT in het onderwijs


HOME


Het gebruik van ICT in het onderwijs heeft uiteraard ook een andere kant.

Het klinkt vanzelfsprekend dat je, als je technologie gaat gebruiken, eerst bedenkt wat je ermee wilt. Als je vlees wilt snijden pak je een mes. Je denkt niet 'Ik heb hier een mes, wat zal ik daar eens mee doen?' Maar toch is dat een houding die je in het computergebruik op scholen wel aantreft: 'Dat ding staat er nu eenmaal, hoe zullen we hem eens inzetten?'; of subtieler maar een exponent van dezelfde houding: 'Iedereen gebruikt een elektronische leeromgeving, wij moeten er ook een om niet achter te blijven, laten we eens kijken welke de beste is die er nu beschikbaar is.'
COS - computers op school 
Op leren.nl kan je een aantal kritische bronnen vinden omtrent het gebruik van ICT in het onderwijs.
AMSTERDAM - Uit onderzoek van de universiteit van München is gebleken dat het hebben van een computer thuis een negatieve invloed heeft op de schoolprestaties van de scholier.

De scholieren met een computer thuis presteerden slechter op school dan kinderen zonder computer, meldt The Guardian. "Computers leiden kinderen van het schoolwerk af," zo is te lezen in het onderzoek. "Het leren via de computer is niet de meest efficiente manier van leren."

NU.NL Uitgegeven: 22 maart 2005

Maar... zo kan je net zoveel onderzoeken vinden waarbij er juist wel allerlei aanwijzingen zijn dat, mits goed gebruikt, ICT wel degelijk tot betere leerprestaties kan leiden:

Onderzoek in Engeland onderstreept een duidelijke relatie tussen de opbrengsten van ICT en de manier waarop de leraar in staat is ICT te integreren in de eigen onderwijsaanpak. De inzet van ICT leidt niet zondermeer tot betere prestaties van leerlingen. Positieve effecten van ICT-gebruik dienen zich vooral aan wanneer tegelijkertijd is voldaan aan andere voorwaarden. Zo moet de leraar de juiste ICT-materialen kunnen selecteren en in staat zijn er op een goede manier gebruik van te maken.

http://www.leroweb.nl/lero/ict/1243

Voor sommige mensen reden om aan te nemen dat de mooie beloften van de inzet van ICT weliswaar nog niet worden waargemaakt, maar dat er wel degelijk mogelijk genoeg zijn. Voor anderen is het slechts een bevestiging dat het toch nooit iets wordt met dat ICT. Maar ja, wat moet je er nu van denken?
Ik weet niet of het tij gekeerd moet worden, er is vast sprake van niet effectief of zelfs onzinnig ict-gebruik in het onderwijs. Maar zo is er ook sprake van goed en slecht onderwijs. De conclusie hieruit is niet dat je het onderwijs maar moet opheffen, maar dat je het moet verbeteren.
COS - computers op school

O P D R A C H T


Maar wat vind jij? Schrijf een kort artikel (een A4-tje) waarin je (naar jouw mening) mogelijkheden en valkuilen op een rijtje zet voor je eigen vak.

  • Wat zie jij voor mogelijkheden voor het inzetten van ICT in het onderwijs voor je vak?
  • Hoe gebruik je ICT eigenlijk zelf in je opleiding? Ben je daar tevreden over? Wat mis je?
  • Probeer je stuk ook te onderbouwen met andere artikelen en vergeet daarbij niet je bronvermelding.


(c)2024 ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon