Engels


HOME


Voor deze opdracht heb ik een WebQuest gemaakt over verjaardagen. De leerlingen gebruiken een boek waarin (nog) alleen aandacht wordt besteed aan het leven in Engeland. De leerlingen van de vwo-brugklas waren op dit moment bezig met het onderwerp 'verjaardagen' en het leek me leuk en leerzaam een les te maken over het vieren van verjaardagen in de Verenigde Staten. Ik heb dit met behulp van Word gedaan. Ik heb een aantal vragen opgesteld die de leerlingen met behulp van het internet moesten beantwoorden.


Ik heb in de vragen de leerlingen een aantal keer gebruik laten maken van bepaalde hulpmiddelen die je kan vinden op het internet, zoals een online woordenboek en de mogelijkheid met www.google.com een berekening te maken. Ook heb ik een aantal dingen laten uitrekenen die te maken hadden met typisch Amerikaanse maten en de Amerikaanse dollar. Aan het einde van de vragenlijst heb ik de leerlingen om een beetje feedback over de webquest te geven door middel van een e-card.

 

Ik heb de opdracht aan mijn vakcoach laten zien en deze was zo enthousiast dat we hebben besloten de webquest een keer in de les te laten maken. Helaas zijn we niet toegekomen aan het nakijken van de antwoorden.

 

De les heeft me wederom met mijn neus op de feiten gedrukt. Tijdens de computerles bleek al dat er een groot verschil was in de vaardigheid die de leerlingen hebben als het gaat om het gebruik van het internet. Dit lag in dit geval ook voor een deel aan het feit dat de hele webquest in het Engels geschreven was en de sites volledig Engels waren.

 

(…)

 

Ik heb van deze les geleerd dat ik goed moet oppassen met het niveau dat ik gebruik als het gaat om gebruik van internet. Sommige leerlingen zijn hier juist heel goed in en anderen lopen daar wat op achter. Ik had al rekening gehouden met makkelijk taalgebruik van het Engels, daarover wist ik ook meer van de klas.


Mijn doel is te proberen het toch leuk voor zo veel mogelijk leerlingen te houden, niet te makkelijk voor de snelle kinderen en niet te moeilijk voor de wat langzamere. Ik denk dat ik dit kan bereiken door in het vervolg de moeilijkere vragen meer naar het einde van de webquest te schuiven. Op deze manier hebben de snelle leerlingen een leuke kluif als ze bijna klaar dreigen te zijn. De andere leerlingen komen waarschijnlijk niet eens zo ver, maar hebben dan toch leuke en voor hen goed te maken opgaven gedaan.

 

Ik ben zeker van plan nog een keer een les in het computerlokaal te doen, naar aanleiding van een opdracht in het boek of ik maak zelf nog een keer een les. Ik wil waar mogelijk ook een keer een les geven aan waarschijnlijk een hogere klas met behulp van een powerpointpresentatie, dit hoeft dan niet per se in het computerlokaal te zijn.



(c)2024 ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon