Engels 2


HOME


Les 1: Bijspijkerles

Als een leerling een bepaald onderwerp niet goed genoeg beheerst, is een voor de hand liggende oplossing om hem bijles te geven. Tegenwoordig kan dit heel makkelijk met behulp van ICT. Ik vind zelf internetsites hier een zeer handig middel voor. Als aankomend leraar heb ik het internet al aardig afgestruind en verschillende sites gevonden waarop oefening te doen zijn met als doel de vaardigheid van de leerling over een bepaald (grammaticaal) onderwerp te verbeteren.

De website die ik heb gekozen voor deze bijspijkerles is
http://www.english-4u.de. Op deze Duitse site (die overigens vrijwel geheel in het Engels is) zijn over veel Engels-gerelateerde onderwerpen informatie en oefeningen te vinden. Zo zijn er oefeningen waar je werkwoorden met zelfstandige naamwoorden moet combineren, oefeningen om onregelmatige werkwoorden te oefenen, enzovoorts. De naar mijn mening handigste pagina is echter de één-na-bovenste, grammar exercises (http://www.english-4u.de/grammar_exercises.htm). Het handige aan deze pagina is dat de oefeningen van makkelijk naar moeilijk beoordeeld zijn. Dit betekent dat een leerling steeds een stapje hoger kan. Zijn vooruitgang wordt dan snel duidelijk.

Voor deze bijspijkerles gaan we er vanuit dat een leerling moeite heeft met het verschil tussen some en any. Rechtsonder op deze pagina zijn hier opdrachten over te vinden. Voor some/any heb je op deze site alleen easy en intermediate oefeningen, maar some/any krijgen leerlingen al in de brugklas en voor een brugklasser is intermediate hoog genoeg. Hij kan dus beginnen met oefeningen 3 en 4 (easy) om daarna verder te oefenen met 1, 2, 5 en 6 (intermediate).
Als hij uitleg wil over de regels van some/any kan hij naar deze pagina gaan:
http://www.english-4u.de/some_any.html. Ook als hij teveel fout heeft bij een oefening kan hij deze pagina er op naslaan. De combinatie van de beschikbare theorie en opgaven van verschillende niveaus zullen ervoor zorgen dat de leerling in no-time dit onderwerp (beter) beheerst.

Bij het maken van deze oefeningen is de docent aanwezig. Ten eerste kan hij uitleggen hoe de site werkt en waar bijvoorbeeld het theorie-gedeelde te vinden is, zodat de leerling dit erop kan naslaan. Ten tweede is hij er voor extra uitleg over het Engels-gedeelte. Als de leerling bijvoorbeeld niet begrijpt waarom any gebruikt dient te worden in conditional clauses, kan de leraar dit aspect toelichten. Ten derde is de docent aanwezig om de voortgang te registreren. Hoewel dit een ‘les’ is die ook thuis gedaan kan worden, kan de leerling natuurlijk altijd zeggen dat hij alles goed had. Als de docent erbij zit kan hij controleren in hoeverre de leerling de oefening goed heeft gemaakt en beslissen wanneer hij naar het volgende niveau kan.


Les 2: Computerles

Voor een computerles lijkt het me leuk om met de hele klas Hot Potatoes-oefeningen te maken. Voor Engels is de volgende site hier perfect voor geschikt: http://hotpot.klascement.net/en.htm. Hier zijn 74 oefeningen te vinden over woordenschat, 55 over grammatica, en nog wat overigen. Kortom, meer dan genoeg om een tiental van deze lessen mee te vullen.

Aangezien er erg veel keus is, schrijf ik een lijstje oefeningen op het bord waar de leerlingen mee aan de slag kunnen. Dit is bedoeld voor 1 VMBO.

 

Vocabulary:

Dead vs. Death
A place to live
At the Tourist Information
Job advertisements 1
Science skills

Grammar:
Used to vs. To be used to
Prepositions
Punctuation exercise

Voor een aantal van deze opdrachten, vooral die van grammar, is het nog maar de vraag of deze specifieke klas die stof al behandeld heeft. Mochten ze een bepaald onderwerp nog niet gehad hebben, dan kunnen ze natuurlijk moeilijk de opgaven maken die daarbij horen. Het lijstje wat ik opgesteld heb bevat expres gevarieerde onderwerpen, die hopelijk behandeld zijn in het eerste jaar. Deze les zou daarom waarschijnlijk het best uitkomen aan het eind van het eerste jaar.

Wat natuurlijk ook erg goed mogelijk is, is om deze les te geven als aanvulling op een bepaald onderwerp. Zo is er een kleine lading gap-fill exercises over tenses. In dat geval kun je de klas hier een lesuur lang mee laten oefenen. Over bijna alle onderwerpen die in de eerste twee jaar behandeld worden zijn wel oefeningen te vinden. Voor hogere klassen wordt op deze site helaas wat minder aangeboden.

Les 3: Zelf-doen opdracht

De zelf-doen opdracht bestaat uit twee delen: een recensie schrijven en een werkstuk maken. Deze kan op verschillende moeilijkheidsgraden worden gegeven. In 1 / 2 VMBO moet het werkstuk in het Nederlands worden geschreven, omdat dat teveel gevraagd is van brugklassers. De recensie moet echter wel in het Engels, want die is beduidend korter. In 1 / 2 VMBO zijn ook minder bladzijdes vereist. Hoewel het werkstuk in het Nederlands moet, leren de leerlingen over de Amerikaanse geschiedenis. In 3 / 4 VMBO is alles in het Engels.

In de klas dient de film ‘The New World’ gekeken te worden, met Colin Farrell. Hiervoor moeten 3 lesuren uitgetrokken worden, want de film duurt 135 minuten.

De film gaat over de eerste kolonisatie van Amerika. Het laat zien hoe moeilijk de immigranten het hadden en welke rol de Indianen speelden in het overleven. Deze opdracht kan het best gegeven worden in aansluiting met een onderwerp die met Amerika te maken heeft. Op deze manier leren de leerlingen wat extra’s over de Amerikaanse geschiedenis.

De recensie wordt thuis gemaakt. Aan het werkstuk werken leerlingen deels thuis, maar er kunnen ook af en toe lessen worden gegeven in het computerlokaal, bijv. 1 keer per week, waarin de leerlingen aan het werkstuk verder kunnen werken. Er kunnen dan ook vragen worden gesteld aan de docent.

 

Voor 1 / 2 VMBO:


Opdracht 1: Recensie
Schrijf een recensie aan de hand van de film ‘The New World’. Het moet 0,5-1 A4’tje worden, getypt in Times New Roman 12. Je schrijft het in het Engels. Er wordt beoordeeld op zowel inhoud als Engels taalgebruik.

Wat moet erin?
- Samenvatting van gebeurtenissen uit de film. Probeer niet teveel te verklappen, zodat mensen die de film nog niet gezien hebben geïnteresseerd raken in de film maar nog niet het hele verhaal kennen.
- Je eigen mening over de film. Onderbouw deze, dus: waarom vind je het goed/slecht. Welke delen uit de film vond je het mooist en wat vond je het saaist?

Opdracht 2: Werkstuk

De film ging over de kolonisatie van Amerika. Amerikaanse kinderen leren op jonge leeftijd al over dit onderwerp. Aansluitend bij het vak Engels leer jij ook over de geschiedenis van Amerika. Aan de hand van de film dien je een werkstuk te schrijven over een onderwerp dat samenhangt met de film. Je kunt kiezen uit de volgende onderwerpen of er zelf één verzinnen en aan je docent vragen of dat onderwerp ook goed is.

Onderwerpen:
1. Pocahontas. Wie was ze? Welke verschillende verhalen doen over haar de rondte? Welke (teken)films zijn er over haar gemaakt? Ik welke opzichten wijken die af van The New World?
2. De eerste kolonies. Wat waren de eerste kolonies die in Noord-Amerika gesticht werden? In welk jaar werden ze gesticht? Met welke problemen kampten ze? Wat waren de voornaamste redenen dat er zoveel mensen stierven in deze kolnies?
3. De Indianen. Welke Indianenstam(men) leefden aan de oostkust van Noord-Amerika? Tot welke stam behoorde Pocahontas? In welke opzichten hielpen ze de kolonisten en ik welke opzichten waren ze een bedreiging voor de kolonisten?

Schrijf over jouw onderwerp naar keuze een werkstuk van 2 à 3 A4’tjes in Times New Roman 12. Let erop dat dit 2 à 3 A4’tjes tekst zijn, en niet 1 A4’tje tekst en de rest plaatjes. Je schrijft het werkstuk in het Nederlands.

 

Voor 3 / 4 VMBO:

Opdracht 1: Recensie
Schrijf een recensie aan de hand van de film ‘The New World’. Het moet 1-1,5 A4’tje worden, getypt in Times New Roman 12. Je schrijft het in het Engels. Er wordt beoordeeld op zowel inhoud als Engels taalgebruik.

Wat moet erin?
- Samenvatting van gebeurtenissen uit de film. Probeer niet teveel te verklappen, zodat mensen die de film nog niet gezien hebben geïnteresseerd raken in de film maar nog niet het hele verhaal kennen.
- Je eigen mening over de film. Onderbouw deze, dus: waarom vind je het goed/slecht. Welke delen uit de film vond je het mooist en wat vond je het saaist?

 

Opdracht 2: Werkstuk

De film ging over de kolonisatie van Amerika. Amerikaanse kinderen leren op jonge leeftijd al over dit onderwerp. Aansluitend bij het vak Engels leer jij ook over de geschiedenis van Amerika. Aan de hand van de film dien je een werkstuk te schrijven over een onderwerp dat samenhangt met de film. Je kunt kiezen uit de volgende onderwerpen of er zelf één verzinnen en aan je docent vragen of dat onderwerp ook goed is.

Onderwerpen:
1. Pocahontas. Wie was ze? Welke verschillende verhalen doen over haar de rondte? Welke (teken)films zijn er over haar gemaakt? Ik welke opzichten wijken die af van The New World?
2. De eerste kolonies. Wat waren de eerste kolonies die in Noord-Amerika gesticht werden? In welk jaar werden ze gesticht? Met welke problemen kampten ze? Wat waren de voornaamste redenen dat er zoveel mensen stierven in deze kolnies?
3. De Indianen. Welke Indianenstam(men) leefden aan de oostkust van Noord-Amerika? Tot welke stam behoorde Pocahontas? In welke opzichten hielpen ze de kolonisten en ik welke opzichten waren ze een bedreiging voor de kolonisten?

Schrijf over jouw onderwerp naar keuze een werkstuk van 5 à 6 A4’tjes in Times New Roman 12. Let erop dat dit 3 à 4 A4’tjes tekst zijn, en niet 1 A4’tje tekst en de rest plaatjes. Je schrijft het werkstuk in het Engels. Er wordt beoordeeld op zowel inhoud als Engels taalgebruik.



(c)2024 ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon