De overbodigheid van kennis


HOME


Tijdens een sectievergadering onstaat een discussie over hoe belangrijk parate kennis is. Jij hebt net onderstaand artikel gelezen.

Wat is de hoofdstad van Burkina Faso? Welk jaar staat in de Nederlandse geschiedenis bekend als het rampjaar? Hoe heet de president van Bolivia? Welke landen vormen de Gouden Driehoek? Wat zei Winston Churchill over de waarde van citaten? Een test wijst uit dat het antwoord op elk van deze vragen binnen een halve minuut via Internet te vinden is. Dus rijst de vraag waarom het nog noodzakelijk zou zijn dergelijke kennis paraat te hebben. Moeten mensen nog wel harde feiten uit het hoofd leren als diezelfde wetenswaardigheden vrijwel permanent onder handbereik zijn?
bron: DE OVERBODIGHEID VAN KENNIS - Francisco van Jole

Schrijf een artikel waarin je laat zien dat bij het gebruik van Internet en andere informatiebronnen andere vaardigheden (ook) belangrijk zijn. Hoort het reproduceren van kennis daar ook bij? Of is het kunnen 'vinden' belangrijker? Kan je eigenlijk wel iets 'vinden' als je 'niks' weet? En hoe weet je nu of de informatie op een website ook echt waar is? Hoe betrouwbaar is de informatie op Internet? Leg relaties met de kerndoelen van de basisvorming en kijk eens in een methode welke rol 'informatieverwerking' en 'betrouwbaarheid van bronnen' een rol speelt? Geef voorbeelden! Denk aan je bronvermelding!



(c)2024ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon