Home
ICT
Wiskunde
Docent
Actueel
Software
Culinair
Persoonlijk
Muziek
Tekenen
Foto`s
Wandelen
Wagenpark
Auteur
Xs4all
Kalender
Zoeken
Prikbord
F.A.Q.
Links
Colofon

©2004

 


There are 22 Journal Items in 2 pages and your are on page number 1

Weblog
Ik ben overgestapt op mijn eigen weblog op mijn eigen domeinnaam. Dat is natuurlijk verreweg het handigst.


Posted by Willem on Monday, August 22, 2005 at 21:10 Comments (0)

Rekenfoutjes?
Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan Wijnhavenkwartier (zie Bouw van ministeries opnieuw fors vertraagd) had ik eigenlijk op de PvdA-site willen zetten:

Wijnhavenplan steeds meer vertraagd

Op 20 juli 2005 besliste de Raad van State dat het bestemmingsplan Wijnhavenkwartier niet aan de wettelijke eisen voldoet. De woordvoerder van de PvdA stelt: "Het gaat wederom om een interpretatieverschil". Deze keer bescheiden koppen in de krant: "Sloop van Madonna minimaal een jaar vertraagd". Je kunt de vragen stellen: hoe nu verder en wie blijft er met de brokken zitten? Het lijkt er derhalve op dat een handje vol bestuurders niet veel meer klaar spelen dan het veroorzaken van nog meer vertraging en daarmee de gemeente Den Haag mogelijk op hoge kosten te jagen. Dat deze kosten door de gemeenschap moeten worden opgebracht is kennelijk minder van belang.
Maar ja... wat heeft het voor zin? Volgens de woordvoerder is er slechts sprake van een interpretatieverschil... Dat is wel vreemd, vind ik, en wel een beetje een duur interpretatieverschil. Aan de juridische adviezen kan het niet liggen, ook daarop wordt niet bezuinigd... Men zou zich 'enigszins' hebben verrekend... Dat is raar wat op de eigen website wordt gemeld dat het om een oppervlakte gaat van 280.000 m² (zie Oppervlakte onder de 200.000 m²?). Ik denk dat 280.000 m² groot genoeg om in ieder geval serieus te onderzoeken of een MER noodzakelijk is! Mocht dan blijken dat het niet nodig is, ok dan niet... maar om er 'zomaar' vanuit te gaan dat het niet hoeft? Dat is wel erg dom! Je moet de wet immers toepassen naar de strekking, toch? Je zou bijna denken dat ze 't expres doen... dit gesukkel!

Persoonlijk denk ik dat door dit geklungel het hele project nu al minimaal 4 jaar vertraging heeft opgelopen en dat het 'leeg opleveren' van de Zwarte Madonna niet eerder dan 2008 of 2009 te verwachten is. Zie Planning Wijnhavenkwartier. Over de financiële consequenties daarvan is de gemeente niet erg duidelijk, vind ik (zie Zijn er nu wel of geen schadeclaims?). Maar wie weet wat voor een geklungel er allemaal nog meer naar boven komt... Waarom zou de rest van het plan dan wel in orde zijn als het al op zo'n punt kan worden afgewezen? En wat zijn de consequenties als straks het hele plan niet blijkt te deugen en gewoon niet doorgaat?

...en dan heb ik het niet over het feit dat de voormalige bewoners hier in 2003 onder grote druk zijn gezet om zo snel mogelijk de woningen te verlaten. Als dan jaren later de flat er nog gewoon staat en gewoon bewoond wordt... Ik weet het niet... leg dat maar 's uit! (zie Het wordt tijd dat men daar eens mee ophoudt!) Een interpretatieverschil? Wel nee, de gemeente Den Haag denkt dat zij in de uitvoering van haar taak zich niet aan wettelijke voorschriften e.d. hoeft te houden. Zij zijn immers democratisch gekozen? Hoe dom kan je zijn?

Overigens is er een hele goede manier om de problemen die de gemeente Den Haag over zichzelf heeft afgeroepen op te lossen. Laat de Zwarte Madonna gewoon staan en ga toch eens naar alternatieven kijken. Doe eens creatief op een constructieve manier.

Posted by Willem on Wednesday, August 10, 2005 at 09:59 Comments (0)

Binnenstad is titelkandidaat
In de Haagsche Courant van woensdag 3 augustus 2005:
DEN HAAG | Het centrum van Den Haag maakt kans op de titel 'Beste Binnenstad van Nederland'. Ook de binnensteden van Dordrecht, Groningen en Enschede zijn genomineerd. De verkiezing is een initiatief van het Platform Detailhandel dat meer aandacht wil krijgen voor de stadscentra. De binnensteden worden onder meer beoordeeld op veiligheid, bereikbaarheid, winkelaanbod en parkeergelegenheid.
Kijk! Zo'n idioot plan Wijnhavenkwartier is dus helemaal nergens goed voor! Sterker nog: een bouwput van een jaar of 10 is vast geen aanbeveling!
Posted by Willem on Wednesday, August 3, 2005 at 20:38 Comments (2)

Raad van State torpedeert plan Wijnhavenkwartier
Als de Raad van State een persbericht uit doet gaan dat de sloopverguning van de gemeente Den Haag in orde is dan koppen de kranten meteen 'Zwarte Madonna definitief tegen de vlakte'.

Op 20 juli 2005 stond dit bericht in de krant: "DEN HAAG - De Raad van State heeft een streep gezet door de bouw van twee nieuwe ministeries en een woontoren in het Wijnhavenkwartier in Den Haag."

Laten we 't zo zeggen: Hilhorst heeft 'snel' en 'zonder kennis van zaken' een bestemmingsplan in elkaar geflanst... de coalitiepartijen hebben unaniem met het plan ingestemd... en ook gedeputeerde staten vond het allemaal prachtig...

Maar helaas... het voldoet niet aan de wettelijke voorschriften. In de berekening van de totale oppervlakte heeft men een aantal rekenfoutjes gemaakt. Met grote gevolgen... Teleurstellend en het zou te hopen zijn dat ze met de financiële kant van de zaak beter hebben gerekend. Maar misschien is dat dan weer te optimistisch...

Kijk en dat is dus een belangrijk verschil met de sloopvergunning waar zo'n ophef over werd gemaakt. Die sloopvergunning is namelijk een gemeentelijke vergunnning. Je mag toch op z'n minst hopen dat de gemeente Den Haag met het verkrijgen van een vergunning, die ze zelf verstrekt, ongeveer weet wat de eisen zijn... maar bij het maken van een bestemmingsplan ligt dat kennelijk toch ietsje anders... Dat is kennelijk meer iets voor hogeropgeleiden.

Zie Bouw van ministeries opnieuw fors vertraagd

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:52 Comments (0)

Kennislink
Voor wiskunde (en andere vakken) zijn in toenemende mate zeer interessante, leesbare en bruikbare artikelen te bekijken op:

Kennislink

Of het artikel Eenvoudige geheimschriften daar onder valt is nog maar de vraag..., maar och waarschijnlijk was dat artikel uit 1998 mijn eerste artikel 'ooit', dus voel ik me toch wel een beetje vereerd...

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:49 Comments (0)

World Wide School
Kijk dat is beter werk:

http://www.worldwideschool.org/library

Je kunt er complete boeken vinden: literatuur, geschiedenis, science, aardrijkskunde, sociale wetenschappen en natuurlijk wiskunde! En nog veel meer! Geweldig...

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:49 Comments (0)

Daar was ie weer....
Ook een terugkerend fenomeen!
DEN HAAG - VVD-fractievoorzitter Van Aartsen wil dat scholen weer de nationale waarden van Nederland gaan onderwijzen. De geschiedenislessen moeten daartoe worden aangescherpt. 'Vrijheid en tolerantie moeten aan de orde komen, maar ook de Deltawerken, Cruijff en Van Basten', aldus Van Aartsen vandaag in de Volkskrant.
Het onderwijs ligt toch altijd aan de basis van het oplossen van elk maatschappelijk probleem...

Je zou dan verwachten dat de overheid fors investeert in het onderwijs, in het verminderen van de taakbelasting van docenten, in het fatsoenlijk opleiden van docenten, in de gebouwen, in de leermiddelen en vooral in het ruimte maken voor het doorvoeren van noodzakelijke onderwijsvernieuwing en kwaliteitsverbetering!

Maar helaas... dat niet. Het onderwijs: de goedkoopste oplossing voor al uw problemen!

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:49 Comments (0)

Mooi is dat...
't Aardigst is om te lezen hoe andere je website beschrijven. Deze vond ik wel bijzonder:


Wiswijzer is een allegaartje van wisweetjes met zeer veel links naar andere sites...
Theresialyceum Tilburg

Mooi is dat... Maar altijd nog beter dan het gepapegaai 'Lesinformatie over wiskunde, meetkunde en statistiek voor leerlingen en docenten.'.

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:48 Comments (0)

't Is wat...
Onlangs kreeg ik het volgende mailtje:


Via een zoekmachine ben ik terecht gekomen op uw website en nou vroeg ik me af waarom u alleen de informatie voor wiskunde alleen openstelt aan uw leerlingen. Terwijl er heel veel mensen baat bij hebben aan deze leerstof!

Daar moet ik dan toch weer over nadenken. Hoe weet je dat er interessante informatie staat als je het niet kan zien? Kennelijk kan je het dus wel zien! Maar dan is het ook voor iedereen beschikbaar... kortom: van welke planeet kom jij?

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:48 Comments (0)

Betawijzer
Ik dacht: ik vul die Betawijzer eens een keer in. Kijken of ik wel het goede vak gekozen heb.

Maar ik geloof dat ik wel aardig goed zit...

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:47 Comments (0)

Storingen
Even gekeken of er misschien storingen zijn bij de ns, krijg ik dit:



Tja... eh.. ook een soort oneindige lus.

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:47 Comments (0)

Loon naar werk!

"De gevolgen van de Hos zijn op een aantal punten inmiddels weer hersteld. Dat begon in 1992 toen, mede door de acties van de actiegroep Nahossers, de aanvangssalarissen omhooggingen."

Dat zegt de AOB! De AOB? Hadden die nu juist niet meegewerkt aan dat HOS-gedoe? AOB? Weg er mee!

De actiegroep NaHossers! Nou ja, in ieder geval hebben we ons best gedaan! En dat bord... dat zijn wij! Dat waren nog eens tijden... (niet echt).

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:46 Comments (0)

Horoscoop

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:46 Comments (0)

Lotto
Op de website van een Duitse loterij staan per nummer (1 t/m 49) het aantal keren dat dit één van de zes winnende nummers was:

Er is één nummer dat wel erg uit de boot valt (naar beneden toe), dat is namelijk nummer 13.

Die kan je dan maar beter niet nemen... of juist wel? De uitslag van de Lotto van 19 juli 2003:

Prijswinnaars Lotto: 694, d.d. 19.07.2003  
  
Jackpot:      e. 6.400.000,.   6 winnaars  
Hoofdprijs:   e. 1.000.000,.   6 winnaars  
2e prijs:     e. 100.000,.     2 winnaars  
3e prijs:     e. 50.000,.      3 winnaars  
4e prijs:     e. 1.000,.     105 winnaars  
5e prijs:     e. 500,.        20 winnaars  
  
Totaal aantal prijswinnaars: 448.914
Er zijn maar liefst 6 winnaars van de Jackpot en 6 winnaars van de hoofdprijs (of zijn dat dezelfde mensen?). Nou ja... in ieder geval... wel veel winnaars! Je zou je natuurlijk kunnen afvragen hoe dat kan! Eerst maar eens naar de uitslag kijken:

Mogelijke verklaring: het getal 19 komt er in voor en mensen gebruiken bij het invullen van de Lottogetallen hun geboortedatum? Of zou de datum van de trekking er iets mee te maken kunnen hebben? Of beide?

Dit zou via de website de Lotto te onderzoeken moeten zijn. Misschien iets voor een praktische opdracht?

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:45 Comments (0)

Promotieteams
Volgens Minister Van de Hoeven moeten er voor het lerarentekort promotieteams naar de scholen trekken om het beroep van leraar onder de aandacht te gaan brengen. Weer zo'n DOM idee! Persoonlijk geloof ik totaal niet in dit soort imago-verbeterende acties. Leerlingen zien namelijk de hele dag al leraren en leraressen voor de klas staan. Ze weten dus heel goed dat je als leraar een zwaar en raar leven hebt...

...en daar ligt natuurlijk de oplossing! Zorg er nu gewoon eens voor dat het lerarenberoep voor jonge mensen interessant wordt. Ik bedoel wat is er nu beter voor het imago van het beroep van leraar dan om zo'n frisse, relaxte en blije nieuwe docent aan het werk te zien?

Gebruik de expertise van ervaren docenten om deze nieuwe docenten te begeleiden! Waardeer dit door te schrappen in andere 'ongewenste' taken!

Kortom: de werkdruk omlaag en het salaris omhoog. Combineer dit met tijd voor (bij)scholing, goede begeleiding en actueel vernieuwend onderwijs en het probleem is volgens mij zo opgelost!

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:45 Comments (0)

Opmerkelijk!
Dat niet iedereen even goed op de hoogte is van kansrekenen zou mogen blijken uit het volgende bericht:
BUNNIK (ANP) - 'Het huidige systeem van steeds maar weer gokken bij het theorie-examen is slecht voor de verkeersveiligheid.' Dat zei F. Wolf van de Bovag-afdeling Verkeersopleidingen Associatie Nederland maandag. Kandidaten voor het rijexamen moeten volgens hem verplicht een theorieopleiding volgen. Volgens Wolf worden rijschoolhouders dagelijks geconfronteerd met leerlingen die weinig van de verkeerstheorie afweten, omdat zij door goed te gokken hun examen hebben gehaald. Instructeurs moeten hen daarom extra bijscholen, stelt Wolf. Maar dit onderwijs laat volgens hem te wensen over. 'De kans bestaat dat iemand met gebrekkige kennis van de theorie toch het rijexamen haalt. Dan komt de verkeersveiligheid in gevaar', verduidelijkte een woordvoerder van de brancheorganisatie. Een verplichte opleiding voor het theorie-examen kan dit voorkomen, aldus Wolf. Rijscholen zouden een verklaring moeten afgeven, waarin staat dat iemand een cursus heeft gevolgd. Zonder dit getuigschrift zou een leerling geen examen mogen doen, stelt Wolf.

Volgens de CBR: 'Het theorie-examen bestaat uit vijftig vragen: ja/nee-vragen, meerkeuzevragen en open vragen. Je moet vijfenveertig vragen goed beantwoorden."

Eens kijken 45 (of meer) vragen goed van de 50 en dan maar wat gokken!? En dan halen!? Lijkt me ERG onwaarschijnlijk!

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:45 Comments (0)

Vaasmodel
Dit werpt toch weer een ander licht op het vaasmodel .

Met dank aan Emma!
Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:44 Comments (0)

Een leven lang leren
De laatste tijd komt meermaal de gedachte bij me op dat wiskunde-docenten misschien wel te veel slaaf van de methodes geworden zijn!

Bij de invoering van de 2de-fase kan ik me herinneren dat er sprake van was dat scholen/secties het onderwijs zelf vorm zouden moeten geven! Dat was een goed plan! De praktische uitvoering was echter toch wel een beetje vreemd... tenzij je 'een methode kiezen', 'een studieplanner uitprinten' en 'een PTA in elkaar prutsen' zou willen betitelen als vormgeven.

...al met al wel een interessante gedachte! Zou het vak van docent niet veel meer aanzien krijgen als dit vak wordt uitgeoefend door mensen die mede vorm geven aan geinspireerd en kwalitatiatief hoogstaand wiskundeonderwijs? Voor elk niveau! Lessen waarbij jongeren in aanraking komen met het brede spectrum van de wiskunde! Dat wiskunde veel meer is dan domme sommen maken! Dat 'wiskunde doen' een creatieve bezigheid is... mensenwerk! Het wordt tijd voor een nieuw geluid.

Maar daar zou een docent dan wel ruimte voor moeten krijgen! Dus minder lessen en meer tijd om zich te ontwikkelen als (mede)ontwikkelaar! Dat past volgens mij ook prima in het streven naar een leven lang leren!

Zie:
HOT Wis! - een mooi voorbeeld van een frisse aanpak!

Met hand-omdraai-taken blijken sommige leerlingen te excelleren, terwijl hun talenten bij "gewoon" schoolwerk onopgemerkt blijft. Het is verrassend voor een leraar(es) om te zien hoe sommige van de "goede" leerlingen het veel minder goed doen dan verwacht, terwijl sommige van de "zwakkere" leerlingen uitstekende prestaties neerzetten.
Dat laatste is heel herkenbaar! Onderstaande opgave werd in één van mijn lessen in de eerste klas opgelost door een leerling:

q262img1.gifq262img2.gif

"De Petersen-graaf speelt een belangrijke rol als zogenaamd kritisch voorbeeld: allerlei eigenschappen gaan juist wel of juist niet meer op voor de Petersen-graaf. De Deen Julius Petersen gebruikte hem op die manier in 1898 als eerste."
(Discrete wiskunde cursusdeel 2 Blok 2 Grafentheorie blz.34)

Laat zien dat de grafen hierboven gelijkwaardig zijn.

'Normaal' kwam er bij deze leerling van de wiskundesommetjes niet zo veel terecht, maar het lukte haar wel deze (moeilijke!) opgave op te lossen en alle andere leerlingen van de klas (en de docent) te overtuigen van de juistheid ervan!

  • Probeer het maar eens!
Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:44 Comments (0)

Wiskunde is overal
In de Metro kwam ik het volgende bericht tegen:

Daar zit toch wel weer een leuk sommetje in. Er staat dat deze 'ijsbeker' bestaat uit 85 bollen. Dat is vreemd, want ik tel er niet meer dan 25+16+9+4+1=55. Of nee, het is een beker, dus onder zitten er ook nog 16+9+4+1=30. Dus dat klopt!

Nou ja, 85 bollen van 35 cm. Hoeveel ijs is dat eigenlijk?
85·4/3··1,7531900 liter plus natuurlijk het ijs in de beker... in de tussenruimte van de bollen!

Zo zie je maar: wiskunde is overal!

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:43 Comments (0)

Bevolkingsdichtheid van Nederland
Volgens de Metro van 12 maart:
Nederland is verreweg het dichtstbevolkte land van de Europese Unie. Dat meldt het CBS. Gemiddeld leefden in 2002 op elke vierkante kilometer 475 mensen. Dat zijn er 137 meer dan in België, het op één na dichtsbevolkte land van de Europese Unie
Dat klinkt ernstiger dan het is. Hier staat een overzichtje vanaf 1950:

Of.. is het toch ernstig? Iets om over na te denken!

Posted by Willem on Monday, July 25, 2005 at 17:41 Comments (0)

Page:  1 2  Next >>


Powered by Web Wiz Journal version 1.0
Copyright ©2001-2002 Web Wiz Guide

Home   Weblog   Links   Prikbord   Email   FAQ   Zoeken   Help   Colofon
©2002-2024 WisWijzer