Info




Kalender

De kalender is leeg

 Hou toch op

Gepubliceerd op 24-10-2008 21:57:00 - Den Haag

Het lijkt bijna wel een soort maatregel:

"Middelbare scholieren kunnen in de toekomst hun diploma alleen nog behalen met gemiddeld een voldoende voor het centraal examen. Ook mogen zij voor het eindexamen (gemiddelde schoolexamen én centraal examen) maximaal nog maar één vijf halen voor een van de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Dit heeft staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs vandaag bekend heeft gemaakt."
http://www.minocw.nl

Maar zou dat nu gaan werken? Volgens sommige wel:

"Het zakpercentage zal ongetwijfeld stijgen door deze maatregelen, maar de staatssecretaris verwacht dat leraren inspelen op de strengere eisen en dat scholieren beter hun best gaan doen. Hierdoor zal uiteindelijk het slagingspercentrage weer stijgen."
http://www.onderwijsvanmorgen.nl/exameneisen-strenger/

Een leuk idee, maar 'beter hun best' doen moet je dan niet opvatten als 'harder werken' of 'meer leren'. Nee, we gaan gewoon vooral en met onovertroffen inzet oefenen in het examens maken. Tegenwoordig moet je bij het schoolexamen allerlei dingen doen die niet op het examen getoetst worden. 'Onderzoeksvaardigheden', 'een mondige burger worden', 'zelfstandig leren werken' en nog wat van dat soort. Met die nieuwe maatregelen zijn die 'praktische opdrachten' en 'profielwerkstukken'  (om maar 's te noemen) misschien niet de moeite waard? Ze leren er immers toch niks van? Die examens daar gaat het om. Ik dacht eigenlijk dat nu juist die centrale examens ook niet deugde...

"Een aantal scholen vertoont jaar na jaar te grote verschillen in cijfers van het centraal examen en schoolexamen. Deze verschillen kunnen duiden op te makkelijke schoolexamens. Dit komt de kwaliteit niet ten goede."
http://www.minocw.nl

Ik heb ooit nog wel 's uit proberen te leggen waarom in mijn klasje het gemiddelde van de cijfers voor het schoolexamen zo'n punt hoger was dan het gemiddelde van de cijfers voor het centraal schriftelijk examen. Dat was iets met praktische opdrachten die voor 25% mee moesten tellen en zo... En dat leerlingen praktische opdrachten juist heel erg goed deden omdat... en zo... Maar helemaal overgekomen is die boodschap nog niet. Men blijft maar roepen dat scholen op die manier proberen de boel te belazeren. Ik denk niet dat dit zo is. Maar och... Je moet toch wat. Strengere eisen zonder een inhoudelijke verandering zijn zinloos. Ze moeten dus nog meer onzin leren...

Eerlijk gezegd denk ik dat het niks wordt met deze maatregelen. Wat betreft het LAKS een betere kijk op de zaak dan de rest van theater van de lach waar iedereen altijd zo om moet huilen. Voor wat wiskunde op het havo en het vwo betreft durf ik nog wel de stelling aan dat zelfs met een 8 op je centraal schriftelijk eindexamen je nog steeds geen wiskunde kent.

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...