Info




Kalender

De kalender is leeg

 Bewijs

Gepubliceerd op 9-1-2009 11:27:00 - ICT & onderwijs

't Is nog wel een interessante vraag:

"Wetenschappelijk bewijs over of iets wel of niet kan in de klas, wie kan daar op tegen zijn? De roep om ‘wetenschappelijk’ bewijs is er sinds de Commissie-Dijsselbloem niet kleiner op geworden. Kan onderzoek ons iets vertellen over het effect van educatieve computertoepassingen? Bestaat er wel zo iets als wetenschappelijk bewijs voor wat wel en niet werkt in de klas?"
http://www.vives.nl/index.php/Jan-Lepeltak/Evidence-based.html

Misschien bestaan er wel helemaal geen 'standaard oplossingen' en misschien gaat het in de het onderwijs helemaal niet over 'wat wel of niet werkt'. Wat voor mij werkt, werkt misschien voor een ander niet. Het is gewoon veel te ingewikkeld. Volgens komt het toch neer op goed 'kijken' wat je aanricht.

"Ik heb zelfs ergens gelezen dat uit onderzoek bij excellente docenten dit aanwijsbaar is: ze 'kijken' heel goed naar de 'gevolgen' van hun uitleg en zijn in staan 'a la minute' hun koers te wijzigen als daar aanleiding voor is. Je kent het wel... niet te snel... niet te langzaam... maar wel constant op je hoede zijn... en gewoon precies goed. Je moet dan, denk ik, helemaal boven de stof staan, over een rijke verzamelingen alternatieven beschikken en heel goed kunnen improviseren. Je moet terug kunnen vallen op eerder verworven kennis en vaardigheden en je moet moet heel goed weten waar je naar toe wilt."
http://www.wiswijzer.nl/blog/comments.asp?id=1068

Kortom: mogelijkerwijs speelt de docent ook bij educatieve computertoepassingen een cruciale rol... dat zou zo maar kunnen...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...