Visie op wiskundeonderwijs (2)
Gepubliceerd op 21-1-2009 02:47:00 - Wiskundeleraar
In dit artikel zegt Dirk Siersma een aantal verstandige dingen over wiskundeonderwijs:
- Iets anders is het om een samenhangend programma te maken, dat voldoet aan de eerder genoemde reële doorstroomeisen, onderwijsbaarheid en samenhang.
- Wil men een voldoende breed scala vanwiskundeonderwerpen met een verantwoord begrip- en beheersingsniveau op havo en vwo dan dient het aantal contacturen wiskunde te worden uitgebreid.
- Het gaat er steeds om inzicht en vaardigheden te koppelen, maar ook om de band te leggen met de wereld om ons heen. Dit moet in samenhang meer aandacht krijgen in het onderwijs en dat is iets heel anders dan de discussie realistisch rekenonderwijs versus algoritmen oefenen.
Ik geloof dat ik me in bovenstaande punten meer kan vinden dan wat er zo hier en daar heen en weer wordt geroepen. Ik denk dat je visie op wiskundeonderwijs ook richting geeft aan wat ik wel en niet doe. Op de lerarenopleiding proberen we bij 'wiskunde' vorm te geven aan die verschillende aspecten. Dat is helemaal niet zo eenvoudig maar we blijven 't proberen voorlopig...
Geef een reactie op dit bericht
Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...