Info




Kalender

De kalender is leeg

 Multitasken

Gepubliceerd op 3-2-2009 20:27:00 - Web 2.0

In het kader van de ‘moderne mens’ kom je nog wel ‘s de kwalificatie ‘multitaskende student’ tegen. Mensen met grote bezwaren tegen deze moderne gang van zaken zijn dan nooit te beroerd om iedereen er op te wijzen dat ‘multitasken’ helemaal niet bestaat (zelfs Windows doet niet aan multitasken) dus is het onzin en het komt er op neer dat zo’n vermeende vaardigheid alleen maar verzonnen is door onderwijsvernielers om het gebrek aan aandacht, geduld en concentratie van de jeugd goed te praten.

In principe is dat laatste niet helemaal onterecht, maar ’t draagt weinig bij aan het verhelderen van het punt. Het is voornamelijk een discussie over definities. Ik denk dat met ‘multitasken’ in dit verband bedoelt wordt dat leerlingen snel wisselen tussen verschillende activiteiten en zelfs vaak verschillende activiteiten tegelijk doen. Zoiets als al zappend twee verschillende televisiezenders volgen. Of dat dan nu ‘multitasken’ is of niet lijkt me dan niet zo van belang.

Meestal denkt men bij zappende multitaskers aan jongeren en niet direct aan wat ‘jong uitgevallen ouden van dagen’ zoals ik. Toch is dat wel iets waar ik me het prettigst bij voel. Vandaag ben ik begonnen met een ‘cursus kunstkijken’ in een document te zetten, ondertussen beantwoord ik wat vragen op het forum van wiskundeleraar.nl, mail een beetje heen en weer met C. over de minor exact, ik heb de opdracht ‘een les maken’ van Internet en wiskundeonderwijs geconcretiseerd en in de werkruimte gezet, speel nog een stukkie op de piano, beantwoord ondertussen nog wat vragen op WisFaq, ga even kijken of er nog iets te beleven valt op de werkplaats van het Zapproject, ik heb nog even nasi gemaakt, gegeten, e-mailtjes beantwoord, een paar Zebraboekjes bekeken, koffie gezet en nu zit ik te lezen wat een ‘Elongated Square Gyrobicupola’ ook weer was. Maar ondertussen ben ik dan wel dit stukje aan het schrijven.

Als het waar is dat je hersens gewoon doorwerken als je ergens anders mee bezig bent dan is het niet verkeerd om bij intensieve activiteiten (wiskundige problemen oplossen, een cursus in elkaar zetten, lessen voorbereiden, e.d.) te zorgen voor afwisseling. Ik schreef al eerder over niks doen…. Wat dat betreft werk ik het liefst thuis. Op mijn werkplek (die ik niet heb) kan ik me onvoldoende concentreren en 't is geen voorbeeld van 'een rijke leeromgeving'. 

Eigenlijk denk ik dat ‘multitasken’ zoals ik dat doe juist enorm veel concentratie vergt en dat dit voor mij de enige manier is. 't Is een soort stijl van werken. Ik raak 'normaal gesproken' nogal snel verveeld, maar als ik zo thuis aan het werk ben dan heb ik daar nooit last van. Het mooie is dat is dan ook nog ’s heel productief ben. Dus waar hebben we ’t over?

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...