Info




Kalender

De kalender is leeg

 Drie leerlijnen

Gepubliceerd op 8-2-2009 03:55:00 - ICT & onderwijs

Het kost moeite maar ik geloof dat er opeens een soort leerlijn aan het ontstaan is bij de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs'. Gelukkig maar want tot gisteren was ik hier en daar even de draad kwijt. Maar gelukkig ik heb de draad weer opgepakt. Morgen ga ik er mee verder, maar voor nu ziet het er ongeveer zo uit:

  1. Een les maken
    De opdracht bestaat uit het bedenken en maken van een wiskundeles waarin je Internet gebruikt. Het gaat daarbij om een les in het computerlokaal met een volledige klas uit de onderbouw bij een hoofdstuk uit een methode.
  2. Digitale didactiek
    De opdrachten bestaan uit het verwerven van kennis en vaardigheden rondom het thema meerwaarde van de inzet van ICT in het wiskundeonderwijs.
  3. Web2.0
    Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van het Internet. Deze nieuwe ‘dingen’ worden wel aangeduid met WEB2.0. We gaan op zoek naar dat nieuwe Internet, naar de achtergronden, de tools, de diepere gedachten en de mogelijkheden die dat heeft voor het onderwijs. Naast theoretische kennis zullen we ook veel moeten ervaren, proberen en experimenteren.

Het is dus een combinatie geworden van 'oud internet', vakdidactiek en het 'nieuwe internet'. Mijn idee dat er overal concrete opdrachten komen waar studenten bij de verwerking, de communicatie naar elkaar en naar de docent gebruik maken van allerlei tools als Delicious, een wiki, e.d.

Voorlopig ben ik wel weer vrolijk gestemd dat het weer een ietsje betere cursus wordt dan in blok 1. Experimenteren is leuk, maar uiteindelijk moet het wel leiden tot een cursus met ballen zullen we maar zeggen...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...