Info




Kalender

De kalender is leeg

 Geschiedenis ICTdro

Gepubliceerd op 5-6-2006 02:12:00 - ICT & onderwijs

Vanaf 2001 ben ik bezig geweest met de invulling en uitvoering van een ICT-cursus voor jaar 1 van de lerarenopleiding. Destijds was er nog zoiets als het digitaal rijbewijs onderwijs zodat ik als werktitel (en later als domeinnaam) gekozen heb voor ICTdro. Inmiddels zijn we 4 jaar (en 4 versies) verder. Laat ik het zo zeggen... een ICT-cursus is geen lang leven beschoren. In het algemeen gaat zoiets niet langer dan een jaar mee.

Hiernaast staat een plaatje van de verschillende versies door de jaren heen. Interessanter is de verschuiving van de inhoud van de cursus. Ooit begonnen met als knoppencursus voor het office-pakket is de cursus inmiddels uitgegroeid tot een cursus ICT & onderwijs.

Ik zou daar nog hele verhalen over kunnen vertellen, maar dat ga ik niet doen. Dit jaar heb ik bij een aantal studenten een enorme verandering kunnen zien in hun houding t.a.v. het gebruik van ICT. Ik zal niet zeggen dat zoiets veel gebeurt, maar  een enkele keer zie je dat en daar word ik dan heel erg blij van...:-)

Voor ik dit vak had, kon ik niet met computers overweg en had ik er ook echt een hekel aan. Het interesseerde me totaal niet en ik snapte er nog minder van.
Nu echter, kan ik al aardig overweg met de computer en noemden mijn leerlingen me zelfs al een nerd, omdat ik antwoord wist op alles wat ze vroegen en ze overal bij kon helpen. Doordat ik er nu meer vanaf weet en er beter mee overweg kan, ben ik het ook een stuk leuker gaan vinden.

Kijk, mijn dag kan dan niet meer stuk...:-)

Inmiddels zijn we al weer toe aan de 'nieuwste versie'. Op Laatste nieuws en wijzigingen... kan je er van alles over lezen. Eigenlijk zou ik een lijstje moeten maken met 'Deze cursus werd mede (bijna) onmogelijk gemaakt door...', maar och laat ik dat toch maar niet doen. :-)

Maar toch is het jammer dat niet iedereen het belang van gebruik van ICT inziet. Feitelijk zijn heel veel 'problemen' op de opleiding heel eenvoudig op te lossen als je daarbij op een handige en slimme manier ICT zou inzetten. Maar in plaats daarvan krijgen we eigenlijk steeds meer ICT-middelen die niet werken en dat is nogal irritant als je juist probeert studenten te laten zien wat voor een leerzame en leuke dingen je met ICT in het onderwijs kan doen en je kan toch moeilijk ontkennen dat bij allerlei vormen van 'nieuw leren' de rol van ICT steeds belangrijker wordt. Als lerarenopleiding zal je dan toch het goede voorbeeld moeten geven.

Aan de andere kant maakt het mij ook niet uit dat er nu geen ICT-plan komt. Ik trek al jaren mijn eigen plan en je mag het natuurlijk niet zeggen van jezelf maar volgens mij is dat een goed plan.

Misschien zou ik dat eens uit moeten leggen, maar ja dan moet je wel begrijpen hoe het werkt. Ik ben er inmiddels wel achter dat 'goede inzet' van ICT weinig of niets te maken heeft met de geboden functionaliteiten. De belangrijke aandachtspunten blijken inhoud en interactie te zijn. Het idee dat je voor een project ff een website (c.q. een leerroute, projectruimte, weblog, wiki, etc.) in elkaar knutselt en dat dan vanzelf leidt tot iets moois is een volstrekte illusie.

Maar zoals gezegd.... daar ga ik het nu niet over hebben.:-)

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...