Info




Kalender

De kalender is leeg

 Gewoon in de hersenen

Gepubliceerd op 14-9-2006 23:48:00 - Hersendood

Vandaag kwam ik dit bericht tegen:

"(Novum) - De hersenen van pubers zijn niet klaar voor de onderwijsmethode van het studiehuis. Dit stelt neuropsycholoog Jelle Jolles deze week in Schooljournaal, het weekblad van de Onderwijsbond CNV.

Vaardigheden die nodig zijn voor zelfstandig werken, organiseren en plannen zijn volgens Jolles nog niet aanwezig. De hersenen van pubers zouden nog niet voldoende zijn ontwikkeld. Binnen het studiehuis, ingevoerd in 1998, is de docent meer een begeleider dan iemand die kennis overdraagt.

Jolles meent dat leraren weer kennis moeten overdragen in plaats van leerlingen begeleiden vanaf de zijlijn. "Zonder hulp en sturing van ervaren docenten zijn het studiehuis en het nieuwe leren ongeschikt voor deze leeftijdscategorie."

De neuropsycholoog pleit voor meer klassikale lessen. "Als je wilt leren tennissen en de tennisleraar zegt: daar liggen een racket en een bal, ga maar tennissen, is de kans nihil dat daar een goede tennisser of überhaupt een tennisser uit komt. Als we luisteren naar wetenschappelijk onderzoek, kunnen we er niet omheen dat het anders moet."

Dat is altijd erg prettig... Het zit gewoon in de hersenen en daar kan je gewoon niets aan doen, klaar... dus gewoon klassikaal lesgeven en geen rare dingen willen...

Binnenkort verwacht ik een onderzoek waarbij definitief komt vast te staan dat wiskundedocenten ook iets in de hersenen missen waardoor ze gewoon niet in staat zijn om met andere wiskundedocenten samen te werken. Het zou voor mij toch veel verklaren...

De consequentie hiervan zal zijn dat het 'niet kunnen samenwerken' voor een aankomend wiskundedocent eerder een goed teken is dan een slecht teken... Dus mocht je bij je feedback vaak te horen krijgen dat je erg slecht samenwerkt neem het dan vast op in portfolio...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...