Info




Kalender

De kalender is leeg

 Chocola

Gepubliceerd op 16-5-2007 01:38:00 - Het nieuwe leren

Volgens dit artikel: "In de strijd tegen vandalisme zet de politie in Schiedam chocolade in. Het eten van chocolade maakt mensen blijer, dus minder vernielzuchtig, heeft Brits onderzoek uitgewezen."

Dat is mooi... Deze week kreeg ik een uitnodiging voor een werkconferentie: flexibeler maken van het curriculum. Nou ja, een uitnodiging? Het was meer een verwijt dat nog niet iedereen gereageerd heeft op de uitnodiging die ik in ieder geval nooit ontvangen heb. Dat is ook lekker, maar ik kan van de inleidende tekst geen chocola maken:

"Een flexibel curriculum kan er voor zorgen dat vragen/opdrachten van buiten snel en adequaat kunnen worden opgepakt. Flexibilisering als begrip heeft het nadeel dat het niet goed is gedefinieerd. Het gevolg kan zijn dat flexibilisering wel als de oplossing wordt gezien maar dat niet helder wordt wat die oplossing dan concreet is."

Interessant..., we weten niet wat het is, maar 't zou een oplossing kunnen zijn waarvan we niet concreet weten wat die oplossing dan is... Potverdorie.. dit mag je niet missen!

Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal... Het draait allemaal om deze vraag:

"Hoe kun je de organisatie van het curriculum zodanig inrichten dat het makkelijker wordt adequaat te reageren op vragen uit de beroepspraktijk?"

Ik kan me bij een HBO-opleiding in een technisch vak daar wel iets bij voorstellen. Zeker... maar bij een lerarenopleiding? Een school heeft een probleem dat ze opgelost zou willen zien en dan ga je naar lerarenopleiding om te vragen of er studenten zijn die zich daarmee willen bezig houden. Daarvoor moet je dan ruimte maken in het curriculum...

Maar wacht eens, dat deden we toch bij ICT jaar 1? Vraag op je stageschool welke behoefte er bestaan omtrent het inzetten van ICT bij je vak en doe daar iets mee... dus dat is dan eigenlijk helemaal niets nieuws!? Wel jammer dat er dan verder niets meer mee gebeurt. Zat ik toch niet zo gek met mijn ideeën...

Ik weet het niet, volgens mij is het allemaal gebakken lucht. Volstrekt papiergestuurd onderwijs. Net als dat gezeur over kennisgestuurd, praktijkgestuurd en nog zo wat... allemaal geleuter. Het gaat eigenlijk nergens over, maar 't zijn wel belangrijke argumenten, in logistieke zin dan, in ieder geval heeft het met inhoud en onderwijs helemaal niets te maken! Maar dat is niet erg, zo blijven we lekker bezig.

Zie ook Who are the brainpolice?

Over lekker bezig zijn... De politie kan ook wel Gele Libanon uitdelen (bestaat dat nog eigenlijk?):

"In chocola zit een stofje dat relaxt maakt, zegt Visser, die voor ieder weekeinde een doos op de stoep vindt. 'De mensen vinden het sowieso leuk om een cadeautje te krijgen, dat maakt al vrolijker. We hebben er nooit bij gezegd dat het van de politie was.'"

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...