Info




Kalender

De kalender is leeg

 Aansluiting wiskunde

Gepubliceerd op 15-10-2007 01:33:00 - Hersendood

In het algemeen schrijf ik op mijn weblog allemaal dingen die eigenlijk helemaal niet bedoeld zijn om te worden gelezen. Meestal zit ik gewoon uit mijn nek te kletsen en soms schrijf ik alleen maar om ideeën vast te houden, frustraties van me af te schrijven of zoveel mogelijk verwarring te stichten (if you can’t beat them confuse them). Veel interessanter is wat ik niet schrijf en waarschijnlijk nog interessanter is wat ik wel schrijf maar niet publiceer.

Ik loop al een tijd te denken om een stuk te schrijven over de aansluiting op het hoger onderwijs voor wat betreft het wiskundeonderwijs. Het idee dat het wiskundeonderwijs ‘op zich’ wel in orde is maar dat alleen de basisvaardigheden (en in het bijzonder de ‘algebraïsche vaardigheden’) behoorlijk te kort schieten lijkt me toch een misopvatting. Ik denk niet dat daar het probleem zit. Een HAVO-leerling (bijvoorbeeld), zelfs met wiskunde B12 mist niet alleen een aantal belangrijke basisvaardigheden (die kan je misschien nog wel snel bijspijkeren), maar van veel inzicht en begrip kan je toch niet spreken. Er is vaak ook geen sprake van een wiskundige houding. Kortom: het deugt van geen meter in het kwadraat.

Daar kan je natuurlijk wel een leuk stuk over schrijven. Het probleem is dat als je dat doet dan moet je ook een soort ‘visie’ geven op hoe het dan wel moet. Daar heb ik natuurlijk wel ideeën over, maar ’t is lastig uit te leggen. Misschien heb ik het ook wel helemaal mis...

Het komt er op neer dat zonder wiskundige basisvaardigheden leerlingen al helemaal niet toekomen aan begrip of inzicht. Ik zou dan bijvoorbeeld uit willen leggen dat ‘abstract denken’ helemaal niet bestaat. Het denken is niet abstract, maar de objecten waar dat denken zich mee bezig houdt zijn abstract. Wonderlijk genoeg blijkt dat denken over die hersenspinsels soms op een hele gestructureerde manier kan leiden tot inzicht, begrip en (bijvoorbeeld) een oplossing van een probleem. En soms is zo’n oplossing ook nog ’s heel erg toepasbaar. Dat laatste is prettig maar geen noodzakelijke voorwaarde… Maar om je daar mee bezig te kunnen houden dan moet je natuurlijk wel een (zij het abstract) idee van die wiskundige objecten hebben. Ik geloof niet het huidige onderwijs daar nu erg in slaagt...

Daarnaast zou ik willen schrijven dat als ‘een verbeterde didactiek’ niet leidt tot verbetering van de gewenste vaardigheden en doelstellingen er toch wel iets grondig mis moet zijn. Waarom moet onderwijsvernieuwing altijd gepaard moet gaan met het wijzigen van de leerdoelen? Je zou denken dat als je een betere didactiek hebt bedacht je moet kunnen laten zien dat dit leidt tot betere resultaten: dat wil zeggen dat meer leerlingen meer leerdoelen halen… Volgens mij is dat dus nu niet het geval. Nu wordt er weer lekker gerommeld in de onderwerpen. Waarom eigenlijk? Volgens mij maakt het weinig uit welke onderwerpen je behandelt. Het is ‘feitelijk in wezen’ toch allemaal hetzelfde?

Nou ja… Je begrijpt al, dat stuk gaat er niet komen. Je kunt ook te veel hooi op je vork nemen.

Zie ook Conceptuele netwerken

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...