Info




Kalender

De kalender is leeg

 Maar hoe dan?

Gepubliceerd op 22-5-2008 10:39:00 - Leugen en bedrog

Het is inmiddels wel duidelijk dat er iets moet gebeuren in het onderwijs. Er is ook wel een soort idee dat taal- en rekenvaardigheden misschien toch wel handig zijn ergens en daar moet dan natuurlijk ook iets mee gebeuren. Ik denk zelfs wel dat er mensen zijn die wel ongeveer weten wat er moet gebeuren.

Maar zoals altijd in het onderwijs komt dan ook altijd de vraag hoe dat dan moet? Dat is meestal het moment dat het mis gaat. Daar komt men gewoon niet uit. Leerlingen moeten meer vaardigeheden leren of juist minder. De nadruk moet juist liggen op vakkennis en niet op vaardigheden of dan weer andersom. We moeten competentiegericht leren of misschien juist wel niet. Kortom: iedereen tast in het duister.

"De nood is hoog, beseft de Kamer en dus kan het kabinetsplan dat de strijd aangaat met taal- en rekenachterstanden rekenen op brede steun. Wel vroegen enkele fracties zich af of het gekozen tijdspad niet wat optimistisch is. De komende drie jaar investeert het kabinet 115 miljoen in de verbetering van het niveau. Vanaf 2011 volgt jaarlijks een bedrag van 16,5 miljoen. Volgens staatssecretaris Van Bijsterveldt zal dat al in de eerste jaren tot zichtbare verbetering leiden. Na drie jaar moet het niveau weer op peil zijn."
http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article993502.ece

Ik zie niet in dat het nu dan heel anders zal gaan dan anders. Zelfs als het zou lukken (wat ik ernstig betwijfel) dan zou het toch zo maar kunnen gebeuren dat over een tijdje blijkt dat de kennis van het Fries, Engels, techniek, natuurkunde en geschiedenis (of elk ander willekeurig vak) toch wel ernstig achteruit gegaan is en dat er nu toch echt maatregelen genomen moeten worden om de definitieve teloorgang van het onderwijs het hoofd te kunnen bieden. Kortom veel geblaat maar weinig wol.

Het is natuurlijk uiteindelijk de schuld van de leraren. Die kunnen gewoon geen les geven. Dat komt natuurlijk weer doordat de lerarenopleidingen niet weten wat een leraar moet kunnen om les te geven. Over een jaar of wat zijn de docenten die dat nog wel wisten uit het onderwijs verdwenen en worden de lessen verzorgt door allemaal onbekwame, verkeerd of niet opgeleide docenten die het ook al allemaal niet weten.

„Ik zie dat veel leraren niet leren hoe ze iets moeten overbrengen, op zo’n manier dat leerlingen echt geïnteresseerd raken. Tegenwoordig moet een docent aansluiten bij het niveau van een leerling, maar dat gaat ten koste van het vak dat hij doceert. Ik mis de enthousiaste vakidioten. Die eigenschappen moeten in de opleiding weer worden benadrukt.”
http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article993501.ece

Maar er komen andere tijden. Leraren worden (ik weet niet hoe lang al) voor idioot uitgemaakt als ze vinden dat als je les geeft dat je dan misschien ook wel iets van je vak zou moet weten en dat je dan misschien ook wel gewoon les moet kunnen geven. Raar idee, je bent dan echt niet meer van deze tijd, nee, je kunt dan beter iets anders gaan doen. Voor dat soort malloten is in het onderwijs van de 'moderne en vooral voortdurend veranderende kennismaatschappij' geen plek meer. Maar verdorie, blijkt nu (met terugwerkende kracht?) gewoon dat ze gelijk hadden? Nou ja! Zo zie je maar weer: gelijk hebben is iets heel anders dan gelijk krijgen.

De beste stuurlui staan aan wal. Ik denk dat de leraren het uiteindelijk allemaal weer zullen moeten oplossen, zich vooral heel flexibel zullen moeten gaan opstellen, vooral ook gewoon genoegen moeten nemen met de salarissen en de werkomstandigheden zoals ze zijn en niet zeuren en alle kritiek en beschuldigingen maar gewoon over zich heen moeten laten komen. Had je maar een vak moeten leren!

Tegen de tijd dat één van de duikboten bedenkt dat als je iets wilt veranderen dat je dan ook iets moet doen dan zal het geld wel weer op zijn. Geheel verdwenen, als sneeuw voor de zon, in de zakken van de 'professionele graaiers', geinvesteerd in vage projecten, debiele onderzoekjes, zinloze adviezen en ander ongemak waar niemand iets aan heeft.  De malloten van het theater van de lach waar iedereen altijd zo om moet huilen zullen ons wel 's even vertellen wat er moet gebeuren...

Je kunt beter gezond en rijk zijn dan arm en ziek.

 23-5-2008 01:48:19

DEN HAAG - Basisscholen zullen niet meer uren aan taal en rekenen moeten besteden. De helft van de lestijd gaat al naar deze vakken. Wel zal het onderwijs, ook in het voortgezet onderwijs, effectiever moeten. Dat betoogden de staatssecretarissen Sharon Dijksma en Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) woensdag in de Tweede Kamer.

 Door: Naschrift

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...