Info




Kalender

De kalender is leeg

 Digitaal lesmateriaal

Gepubliceerd op 3-6-2008 00:48:00 - ICT & onderwijs

Kijk, dat is dan toch wel weer grappig:

"Docenten willen steeds vaker digitaal leermateriaal inzetten in het onderwijs. Er bestaat al veel online materiaal, maar dit is niet goed te vinden. Om meer zicht te krijgen op het beschikbare digitale leermateriaal voor het voortgezet onderwijs, is een inventarisatie gestart. Doel is inzicht krijgen in het beschikbare aanbod en het gebruik van digitaal leermateriaal."
http://digitaalleermateriaal.kennisnet.nl/

Niet goed te vinden? Bedoelen ze nu dat het er wel is, maar dat het niet te vinden is? 't Zou natuurlijk kunnen zijn dat het er niet is... Als iets er niet is, dan bestaat het misschien ook wel niet.

Een jaar of wat geleden vroeg er iemand of het misschien mogelijk was de cursus ICTdro op een CD te zetten. Wij hebben daar (eerlijk gezegd) wel een beetje heel erg om moeten lachen. Maar eigenlijk is het om te huilen... Nou ja, je kunt het 'de mensen' ook niet kwalijk nemen. Ik zou best kunnen uitleggen dat de 'grap' van zo'n cursus niet in de 'digitale materialen' zit, dat het helemaal niet gaat om de opdrachten. Ik zal er vast nog wel een keer iets over schrijven, maar op een CD zetten? Dat is net zo 'bezopen' als denken dat als je een 'college' opneemt (hoe briljant ook) en dat afspeelt dat er dan sprake is van 'onderwijs'. Er is misschien sprake van een leuk voorstelling, een aangenaam of zelfs leerzaam verpozen, maar met 'les' heeft het niets te maken.

Maar hoe leg je dat uit? Ik heb bij Wiskunde & Leergebieden geprobeerd web2.0-dingen in te zetten om 't een en ander te verbeteren. Op http://wiswijzer.blogspot.com/ kan je er van alles over lezen en van alles over vinden. Ik vind het experiment wel grappig en leerzaam. Neem nu eens aan dat het nu een bijzondere, leuke en leerzame cursus is geworden en dat er iemand op het idee komt dat het toch wel aardig zou zijn om dat 'vast te houden'. Hoe zou dat moeten? Op CD zetten?

Als je bijvoorbeeld naar WisFaq kijkt met z’n 30.000 beantwoorde vragen dan is het niet zo gek te denken dat al die vragen en antwoorden toch wel een soort kennisbron zijn. In een enquête onder lerarenopleiders bleek WisFaq ook vaak te worden genoemd. Zowel voor lerarenopleiders als voor studenten eindigt WisFaq op de derde plaats.
Zie http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1666

Toch is dat niet wat WisFaq doet. Vragen stellen en antwoord krijgen daar gaat het om. Het draait daarbij niet alleen om de betrouwbaarheid van de antwoorden (het item van de komende jaren), maar om persoonlijke aandacht. Ook het verwijzen naar andere vragen of naar samenvattingen of andere internetbronnen is een antwoord. Persoonlijk aandacht en betrouwbaarheid. Dat is, denk ik, het ‘wezen’ van WisFaq.

Lesmateriaal is overal en alles is lesmateriaal. Lesmateriaal ligt gewoon op straat, nou ja, op de digitale snelweg zullen we maar zeggen. Het gaat bij 'onderwijs' helemaal niet om de middelen maar om de manier waarop je die gebruikt, de subtiele interactie tussen docent, studenten of leerlingen en lesmateriaal. Het gaat daarbij voornamelijk om ‘enthousiasme’,  ‘verbondenheid’, 'persoonlijke betrokkenheid', enz.

Waiting for something that's already there...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...