H O M E Klik HIER om in te loggen... Saturday, June 7, 2025


Start


Informatie en Communicatie Technologie.

werkwijze | inhoud | beroepsproducten | doelen | vrijstelling | meer informatie

Werkwijze

Voor het opstarten en verdere verloop van de cursus zijn de volgende bijeenkomsten gepland:

  1. Helpdesk bijeenkomsten in blok 2 en 3
    De helpdesk start in blok 2 op 3 verschillende momenten in het rooster.
  2. Lesmateriaal, ondersteuning, hulp en informatie via de website en de helpdesk-bijeenkomsten.
  3. Je publiceert je werk en beroepsproducten op public.www/bestanden.
  4. Aftekenen van de opdrachten tijdens de helpdesk.

Inhoud

De ICT-cursus voor jaar 1 bestaat uit 3 onderdelen:

1

1e verdieping - basiscursus
In dit onderdeel maak je kennis met de ICT-voorzieningen van de hogeschool en ga je een aantal opdrachten doen waarin je werkt met het Office-pakket, Internet en Windows. Daarnaast is er aandacht voor ICT & onderwijs.
q709img1.gif

2

2e verdieping - ICT & onderwijs
In dit onderdeel doe je aantal opdrachten waarbij je bij de uitvoering en verwerking ICT op een functionele manier gebruikt. Je gebruikt daarbij minstens 2 verschillende applicaties uit de basiscursus.
q709img1.gif

3

3e verdieping - praktische opdracht
Aan de hand van voorafgestelde criteria ga je een praktische opdracht doen. Het einddoel is een beroepsproduct waarbij ICT op een zinvolle manier wordt ingezet. Het resultaat wordt gepubliceerd op een (of je eigen) website.
q709img1.gif

De VOLTIJD doet alle 3 verdiepingen, de DEELTIJD kiest uit 1 en 2 of 2 en 3. Uiteraard afhankelijk van de voorkennis en ervaring!


Wat is een beroepsproduct?

  • Je school/opleiding heeft een probleem dat je dient op te lossen of een vraag die je dient te beantwoorden.

voorbeeld: je school wil voor de open dag een powerpoint-presentatie draaien over alle projecten op school. Er moeten beschrijvingen te zien zijn, foto's van het project en foto's of werk van leerlingen die aan het project gewerkt hebben. Jij krijgt de opdracht deze powerpointpresentatie te maken.

voorbeeld: je vaksectie op school wil graag een overzicht over software voor je vak in de onderbouw. Wat is er al op de school aanwezig? Wat is er allemaal verkrijgbaar? Is dat bruikbaar? Wat kost het? Waar kan je bestellen? Bij welke klas/onderdelen kan het worden toegepast? Jij krijgt de opdracht om het uit te zoeken en je sectie te adviseren over aankoop.



Doelen

De ICT-cursus heeft als doel alle studenten voldoende kennis, vaardigheden en (positieve) ervaringen te laten op doen die van belang zijn voor het gebruik van ICT bij de studie en in het toekomstige beroep in de ruimste zin van het woord.

Zie ook:


Vrijstelling

In de cursus komen weliswaar een aantal basisvaardigheden aan de orde, maar daar gaat het bij deze cursus niet om. De cursus gaat over het inzetten van ICT in het onderwijs. Op welke manieren kan je ICT zinvol inzetten? Wat gebeurt er zo al? Wat is er al? Hoe doen andere docenten dat? Wat doe ik eigenlijk zelf met ICT voor mijn studie? Zou ik mijn leerlingen kunnen helpen met ICT? Wat doen scholen op dit gebied? Kan ik zelf niet iets bedenken? Enz.

Deze cursus is een voorbeeld van hoe je met behulp van ICT een cursus kan organiseren... hoe regel je dat? Wat kan er allemaal? Werkt dat eigenlijk wel? Wat zijn je eigen ervaringen over deze manier van leren? Kan dat ook anders en beter?

Zie ook Kan ik vrijstelling aanvragen?


Meer informatie

q709img2.gif Zie http://www.ictdro.nl



Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein