![]() ![]() ![]() ![]() CompetentiegidsDe eisen waaraan startbekwame leraren moeten voldoen, worden tegenwoordig beschreven in de vorm van competenties. Natuurlijk moet een leraar over veel kennis en vaardigheden beschikken om goed te kunnen functioneren; dat is zelfs een belangrijke voorwaarde. Maar of een leraar bekwaam is, komt pas tot uiting in het handelen, in de omgang met leerlingen, collega’s en ouders. Dat is de extra dimensie die competenties toevoegen: leraren moeten niet alleen iets weten, maar ze moeten het ook nog op het goede moment op de juiste wijze kunnen toepassen en ze moeten kritisch naar hun eigen functioneren kunnen kijken en daarin verbetering kunnen aanbrengen. Studenten worden daarom tijdens de opleiding niet alleen getoetst op kennis en vaardigheden, maar ook beoordeeld op de ontwikkeling van hun competenties. Vooral in de stage en op duale werkplekken wordt de competentieontwikkeling het meest zichtbaar, maar ook op de opleiding wordt aan competentieontwikkeling gewerkt, doordat studenten in (gesimuleerde) kenmerkende situaties kennis, vaardigheden en attitudes geïntegreerd moeten toepassen.
|