H O M E Klik HIER om in te loggen... Sunday, June 8, 2025


Competentie 5

Het vermogen om samen te werken in een team/organisatie

Competentie 5: Het vermogen om samen te werken in een team/organisatie
Leraar zijn lijkt soms een individueel beroep, maar het is in wezen een beroep, dat gekenmerkt wordt door een gedeelde verantwoordelijkheid. Samen met collega’s is de leraar verantwoordelijk voor het onderwijs, voor de ontwikkeling van het pedagogisch klimaat en voor de dagelijkse uitvoering van de organisatie in een school. De kwaliteit van de onderlinge samenwerking is van belang voor een gezamenlijk resultaat. Samen met collega’s overlegt hij en draagt hij bij aan de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs.

Een school kent vaak een onderwijskundig concept, dat men dwars door de vakken heen gerealiseerd wil zien. Er zijn allerlei afspraken over de leerstof, de manier van behandelen en toetsen en dit vraagt allerlei vormen van overleg.

De leraar heeft als lid van het team een aantal organisatorische taken op uitvoerend niveau: zoals surveilleren, zorg voor materialen, een bijdrage aan administratieve processen (cijfers en rapporten) Een school kent diverse formele en informele overlegstructuren. Van elk teamlid wordt verwacht hieraan een actieve bijdrage te leveren.

Bij het productief samenwerken in teamverband en het leveren van een bijdrage aan de organisatie gaat het erom dat de leraar:

  • zijn concrete handelen met leerlingen en collega’s mede laat bepalen door gedeelde normen en waarden in de school
  • samen met collega’s een bijdrage levert aan het beschrijven en ontwikkelen van het gewenste onderwijskundig klimaat
  • in zijn (vak)lessen het gezamenlijke onderwijskundige concept kan invullen en realiseren
  • volgens afspraken zijn bijdrage levert aan uitvoerende taken en administratieve processen
  • meedenkt over verbeteringen en veranderingen in de organisatie van de school
  • hulp vraagt aan collega’s en desgewenst hulp geeft
  • een bijdrage levert aan een positieve collegiale sfeer

Zodat in de school een gezamenlijk pedagogisch en onderwijskundig klimaat ontstaat; de schoolorganisatie ervaren wordt als iets dat door collega’s gedragen wordt en waar ieder een bijdrage aan levert; de samenwerking met collega’s gerealiseerd wordt en zich verder kan ontwikkelen.



Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein