Info




Kalender

De kalender is leeg

 Studiedag

Gepubliceerd op 23-3-2009 22:07:00 - ICT & onderwijs

Het is wel erg, als je over nadenkt, maar ik ben gevraagd of ik op de studiedag in april een presentatie wil geven over wiskundeleraar.nl en ik ga dat niet doen. Ik heb er wel over na zitten denken natuurlijk en het is natuurlijk best een kans om mijn collega’s te laten zien wat voor een leuke dingen we allemaal doen met de website. Op wiskundeleraar heb ik daar al een aantal verhalen over geschreven.

Waarom dan toch maar niet? ’t Is lastig. Ik wil me daar eigenlijk helemaal niet mee bezig houden. Ik moet al steeds ‘de hond uit laten’ en nu moet ik ook nog uit gaan leggen hoe leuk en nuttig dat is?

Ik dacht ook nog dat als je zoiets doet je je ook moet afvragen wat het doel dan is. Stel je voor dat mijn collega’s zo aangestoken worden door mijn enthousiasme dat ze zeggen ‘dat willen wij ook’. Wat dan? De website past helemaal niet in het beleid. Het is zelfs zeer ongewenst en geeft een onprofessionele indruk en zo. In het onlangs definitief vastgestelde ‘Beleidsplan ICT en Onderwijs 2008’ staat bijvoorbeeld:

“Het is een onoverzichtelijk en rommelig geheel. Misschien is het vanuit de expertgroep wel helder en duidelijk, maar op een niveau hoger (lerarenopleiding, management, bedrijfsbureau) ontbreekt elk overzicht en het maakt ook naar buiten toe (visitatie/accreditatie) een weinig professionele indruk.“

Het ontbreekt er nog maar aan dat je als ‘bedenker van een oplossing’ als ‘veroorzaker van het probleem’  wordt aangemerkt. ICT-gewijs is het op de hogeschool al jaren gewoon een enorme chaos. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als iemand probeert de tekortkomingen van het ‘officiële beleid’ nog enigszins zo te sturen dat je in ieder geval zelf je werk een beetje behoorlijk kan uitvoeren dan is dat natuurlijk wel onwenselijk. Ja, dat klinkt echt logisch…

Je kunt niet iets tegelijkertijd als ‘onwenselijk’  en als ‘good practice’ bestempelen, lijkt mij.

Wiskundeleraar.nl is een container van mijn ervaringen, ideeën en visie op het inzetten van ICT in het onderwijs. Ik zou bij een aantal cursussen niet eens weten hoe ik zo’n cursus zonder de website zou moeten doen. Er staat verder weinig (zeg maar gewoon niks) tegenover maar het is te handig om er niet mee door te gaan. Maar met de hogeschool of de lerarenopleiding heeft het verder helemaal niets te maken. Je kunt dus zelfs niet spreken over een ‘good practice’ want het is geen hogeschoolactiviteit. Ik ga geen presentatie houden over wat ik in mijn ‘vrije tijd’ doe.

Volgens mij heeft de lerarenopleiding (of de hogeschool) deze chaos zelf gecreëerd, dus ‘echt’ begrijpen doe ik het niet. Nee, dan maar liever blijven investeren in iets dat totaal niet werkt en nooit zal gaan werken. Dat geeft tenminste een soort van continuïteit.

Kortom: ik zie niet in wat ik op een studiedag te melden zou hebben.

Nog erger: studiedag? ICT? Dat zou dan toch zeker over web2.0 moeten gaan toch? Websites zijn zo 1.0. Dat kan ‘echt’ niet meer…

 24-3-2009 11:02:11

Kunnen alle docenten toegang krijgen tot de website Willem of alleen de wiskundedocenten? (of zijn die er verder niet?) Weet je dat er bij de lerarenopleiding nog iemand rondloopt die erg veel van web 2.0 af weet? En ja, enige aandacht voor web 2.0 lijkt mij ook een goed idee, overigens voor alle instituten en opleidingen. Ik denk wel dat het voor een aantal mensen bij de LERO inspirerend zou kunnen zijn als je wel de site zou laten zien, dus niets te melden lijkt mij niet, maar je zult goede redenen hebben om het niet te doen buiten de genoemde. Is het echt zo dat het met de hogeschool en de lerarenopleiding niets te maken heeft? Je werkt er aan in je vrije tijd, maar je afficheert de site wel als behorend bij de HR toch? Al met al, ik ervaar het toch wel als jammer dat je deze stap niet zet om iets als een begin te creëren om met een paar geïnteresseerden daar verder te komen. Als je een blog schrijft, mag er gereageerd worden toch? Bij deze.

 Door: Sia

 24-3-2009 14:14:17

De website is puur bedoeld voor de docenten en studenten van de opleiding voor wiskundeleraar. De hogeschool heeft er in zoverre iets mee te maken dat wij allen werken of studeren op de hogeschool rotterdam. Dat is alles... Verder kan iedereen zien en lezen over wat we doen. Er zal lerarenopleidinggewijs wel 's een keer iets moeten gebeuren inderdaad. Ik ben ook heel benieuwd...:-)

 Door: Naschrift

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...