Info




Kalender

De kalender is leeg

 Droom maar lekker verder

Gepubliceerd op 8-6-2007 02:25:00 - ICT & onderwijs

"(Stichting Kennisnet Ict op school) - Door de opkomst van digitale leermiddelen zullen de schoolkosten voor boeken in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs afnemen. Voor een succesvolle digitalisering is afstemming nodig tussen digitale leermiddelen, de onderwijsvisie van de school, investeringen in techniek en deskundigheid en ondersteuning van leraren."
http://www.kennisnet.nl/

Ik snap niet dat er iemand nog steeds gelooft in dit soort geleuter... Ik durf wel de volgende stelling aan: "Door de opkomst van de digitale leermiddelen zullen de schoolkosten voor digitale leermiddelen toenemen."

Het wordt pas interessant als de schoolkosten voor leermiddelen afnemen, maar ja dat staat er niet. Afstemming? Onderwijsvisie? Investeringen in techniek (o duur!) en deskundigheid (zinloos!)? En zo? Dat gaan niet gebeuren! Investeren? In onderwijs? Dat wilden we toch niet?

Dat is geen open deur meer er zit helemaal geen deur in!

 8-6-2007 22:14:09

Wat een sombere "vlak voor het weekend" posting. Ik kan helaas niet met je meegaan en hoop deze keer dat je geen gelijk hebt. Dingen hebben tijd nodig en gaan natuurlijk minder snel dan we zouden willen, maar op de lange termijn zullen we wel degelijk veranderingen zien (hoop ik). En waarom trouwens alles uitdrukken in geld?

 Door: Willem

 9-6-2007 01:27:01

Hm... erg he? Ik zie ook wel leuke dingen hoor: bij studenten die zomaar filmpjes opnemen en op youtube zetten, leuke onderzoekjes, leuk materiaal en zelfs inzet van podcasts via kennisnet (of zoiets) en nog veel meer leuke ideeën, dat wel. Maar verder zie ik in mijn directe omgeving weinig reden tot vrolijkheid wat betreft de inzet van ICT, maar verder gaat het prima!:-) Bovendien is het haringseizoen weer begonnen en vinden we de haring van Willem's haringkar de beste tot nu toe! What's in the name...

 Door: Willem

 9-6-2007 20:01:47

"In het Nederlandse hoger onderwijs zijn er te weinig voorbeelden van ict-toepassingen waarvan bewezen is dat ze werken. Dat zegt Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Vlaamse Universiteit Gent. “In Nederland gaat er veel subsidiegeld naar ict- en onderwijsprojecten, bijvoorbeeld via Stichting SURF. Dat zorgt voor een soort perversie, waarbij de verantwoording achteraf vaak achterwege blijft. Men gaat een harde evaluatie uit de weg."

 Door: Naschrift

 9-6-2007 20:06:56

"Docenten - en hun didactische keuzen en aanpakken - bepalen hoe levendig of saai het onderwijs is. Vergelijk het met een lekkere maaltijd, die beïnvloedt wordt door de gebruikte ingrediënten, maar waarbij het de kok is die uiteindelijk de doorslag geeft. Een goed boek is motiverender dan een saai computerprogramma en een goede docent kan motiveren met goed onderwijs, ongeacht de media die hij gebruikt."

 Door: Naschrift

 10-6-2007 00:03:16

"Docenten - en hun didactische keuzen en aanpakken - bepalen hoe levendig of saai het onderwijs is" etc. Nou daar geloof ik dus helemaal niets van. Didactische keuzen kunnen vaak allang niet meer door docenten gemaakt worden. Herhaalde reductie van lesuren zorgt daarnaast voor een verschraling van het aanbod. In jouw woorden: de kok krijgt slechts de meest eenvoudige ingredienten ter beschikking (vakinhoud), moet op een voorgeschreven manier gerechten bereiden (didactiek+methodes) in een te beperkte tijd.

 Door: JaDeX

 10-6-2007 00:40:12

Het zijn niet mijn woorden! De naschriften zijn citaten. Je kan klikken op Naschrift en Naschrift 2... Maar het zou natuurlijk best kunnen zijn dat het geld dat geinvesteerd wordt in ICT, inclusief de zogenaamde ICT-experts, de vage projecten, ICT-dingen die niet werken, het gekantel en het gewauwel e.d. beter besteed zou kunnen worden! Het is een ernstige vergissing de rol van de docent (de meesterkok!) op de geschetste wijze uit te hollen!

 Door: Willem

 13-6-2007 17:43:06

Achteraf gezien was dat natuurlijk ook de bedoeling van het onderzoek: "Deze extra investeringen zijn vooral nodig om de ict-deskundigheid van leraren op peil te brengen. Daarnaast vereisen digitale leermiddelen specifieke expertise binnen de schoolorganisatie op het gebied van ict-beheer, -onderhoud en -beveiliging." Kortom: meer investeren in... ja waarin eigenlijk?

 Door: Naschrift

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...