Info




Kalender

De kalender is leeg

 Web 2.0

Gepubliceerd op 3-2-2008 22:24:00 - Web 2.0

De meeste weblogs over 'ICT & onderwijs' bespreken dagelijks allerlei leuke Web2.0-dingen waar eigenlijk iedere docent mee aan de slag zou kunnen. Het is allemaal zoveel makkelijker dan zeg 10 jaar geleden. Het is zelfs nu heel erg eenvoudig om als docent je eigen elektronisch leeromgeving in te richten en te gebruiken. Er zijn ook heel wat wiskundedocenten die dat doen en sommigen doen dat ook al heel lang. Wilfred Rubens heeft bij herhaling gewezen op het risico van al die leuke Web2.0-spullen:

"Je zou kunnen zeggen dat docenten met behulp van deze applicatie een eigen leeromgeving kunnen ontwikkelen. Dat heeft absoluut positieve kanten. Maar ook risico's. Op de eerste plaats kan dit er wellicht toe leiden dat docenten zich individualistisch opstellen, en bijvoorbeeld niet met collega's afstemmen over hoe zij welke tools ten behoeve van het onderwijs in gaan zetten."
bron

Er staat ook nog een soort van discussie over de stelling "Web 2.0 kan leiden tot de docent als 'baas' in eigen klaslokaal. Dat is een risico." Het is een grappige stelling, want het suggereert dat je als docent niet de baas zou kunnen zijn in je eigen klaslokaal. Gelukkig blijft de invloed van schoolleiders, de psychologische druk van de rest van het team en andere misverstanden meestal beperkt tot cosmetische ingrepen in de communicatie met de buitenwereld en de accreditatiecommissie. Zo hoort het ook...

Toch is dit wel een interessant idee: docenten overleggen, werken in teams en stellen gemeenschappelijke doelen op, maken plannen en zo. Dat klinkt goed maar dat is gewoon onzin. Docenten zijn gewoon bevriende mogendheden, ongeleide projectielen die gewoon doen waarvan zij denken dat het belangrijk is. Als dat dan een beeetje overeenkomt met het algemene idee waar het om gaat dan werkt het. Is dat verkeerd? Wel nee, zo lang het werkt is het goed. In het onderwijs geldt maar één criterium: werkt het wat je doet?

Op de lerarenopleiding ben ik ooit begonnen als 'ELO-beheerder'. Na een jaar ploeteren kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het nooit wat zou worden met dat ICT op de lerarenopleiding. Volgens mij is er sinds die tijd nog steeds niets veranderd. Het is nog steeds dweilen met de kraan open... alleen stroomt het water nu nog veel harder. Dat wist ik wel... Het was niks, het is niks en het zal ook nooit wat worden...

Kortom: als je als docent iets wilt kan je je niet veroorloven om te wachten tot je van bovenaf (of er naast) de middelen worden aangereikt. Wat je kan gebruiken is bagger en als je iets wilt dan is steevast het antwoord dat het niet kan of dat het niet past in het beleid. Beleid? Er was toch geen beleid... Nee dat klopt... daarom past het ook niet in het beleid. Begrijp je?

Ik heb (als docent) maar niet gewacht tot iemand dat allemaal voor mij ging regelen. Of nog erger: wachten tot er iemand langs zou komen met echt goede ideeën hoe je ICT in zou kunnen zetten in het onderwijs. Ik ben maar gewoon verder gegaan waar ik al 5 jaar mee bezig was: proberen om je lessen zo goed mogelijk te ondersteunen met ICT. Dat doe ik eigenlijk nog steeds... Alleen is het een beetje uit de hand gelopen...

De kwaliteit van onderwijs valt en staat bij de inzet van docenten, die bevriende mogendheden, die ongeleide projectielen... Als alle docenten zich hadden geschikt in de verkeerde ideeën, verkeerde maatregelen en de verkeerde uitgangspunten van de afgelopen jaren dan was er van het onderwijs helemaal niets terecht gekomen. Er wordt volgens mij te veel gepraat en te weinig gedaan. Lullen en zakkenvullen zullen we maar zeggen...

Baas in eigen klaslokaal? Gelukkig wel...

Zie ook reactie op de reacties.

 2-3-2008 22:41:49

Mooi bericht en ik kan het eigenlijk alleen maar met je eens zijn. Maar toch... ik neem aan dat jij het slim vindt wanneer ook andere (wiskunde) docenten hun inspiratie bij jou en op je weblog halen en niet zelf het wiel uitvinden voor iets dat jij al lang netjes uitgewerkt hebt? Maar als een individuele docent de keuze heeft tussen rustig afwachten tot er beleid is en een (schoolbrede) ELO of alvast zelf beginnen iets in te richten én te gebruiken met leerlingen moet hij/zij natuurlijk voor het laatste kiezen. Wanneer hij vervolgens krachten weet te bundelen met collega's wordt het alleen maar mooier! Dus je hebt gelijk als je zegt: beter iets op eigen houtje, dan helemaal niets ondernemen!

 Door: Willem

 2-3-2008 23:07:25

Ik heb er een kort bericht van gemaakt waarin ik verwijs naar dit verhaal. Hoop dat het (hier) wat discussie losmaakt! www.karssenberg.nl/weblog/2008/03/docenten-zijn-ongeleide-projectielen.html

 Door: Willem

 3-3-2008 01:32:14

Ik heb zo'n vermoeden dat u gefrustreed bent door gebrek aan voortvarendheid van uw onderwijsinstelling. Studeerbaarheid, flexibiliteit en kwaliteit zullen echter ook altijd een eenduidige context vragen die nu eenmaal door beleid en afspraken gerealiseerd dienen te worden. De studenten / leerlingen zullen u dankbaar zijn als u uw energie ook aanwendt voorbeeld te zijn zodat anderen het zullen volgen. Zo dwingt u beleid af en blijft u geen roepende in de woestijn die het woord bagger in de blog moet nemen.

 Door: Anoniem

 3-3-2008 02:15:19

Geweldig! Een roepende in de woestijn? Ondankbare studenten? Frustraties? Zo had ik het nog niet gezien...:-)

 Door: Naschrift

 3-3-2008 08:46:17

Docenten ongeleide projectielen? Ik geloof het niet zo. Een ongeleid projectiel heeft geen doel voor ogen, kan alle kanten uitschieten. Docenten die doen wat zij voor hun onderwijs belangrijk vinden, zijn precisie instrumenten in een organisatie. En van beleid moet je je niets aantrekken. Eenmaal geformuleerd beleid moet altijd nog uitgevoerd worden. Daar heb je wel een management voor nodig dat snapt welk beleid er nu geformuleerd is en vervolgens in staat is de uitvoering te initiëren en te monitoren. Kijk om je heen en bezie de werkelijkheid. Dus, gewoon doorgaan en bedenk dat je belangrijkste meetlat je cursisten zijn.

 Door: Paul

 3-3-2008 12:46:06

Zie "Zo alleen..." van dinsdag 20 november 2007 http://onderwijsvooruitzicht.blogspot.com/2007_11_18_archive.html

 Door: Menno Lincklaen Arriens

 3-3-2008 13:20:30

Als de organisatie te traag is en je moet wachten op beleid ga je als docent gewoon dat doen wat je nodig hebt om je onderwijs te kunnen geven, ben het dus met je eens. Echter als ondersteuner Onderwijs en ICT loop ook ik tegen docenten op die niet willen (baas in eigen klas) en kunnen (ICT is niet nodig) en ook dat de organisatie niet "zacht dwingend" de professionalisering oppakt. Het zou zo mooi zijn om de docenten die wel willen te belonen en juist met hen door te gaan. Daar zou ik mijn tijd wel aan willen besteden en niet het belonen van de "dwarsliggers" door ontwikkelingen te vertragen. Het gaat dus 2 kanten op.

 Door: Karin Winters

 3-3-2008 14:17:05

Quote: "In het onderwijs geldt maar één criterium: werkt het wat je doet?" Grote vraag hierbij is: WIE bepaalt of het werkt? Diezelfde docenten? Of hebben leerlingen hier ook nog iets over te zeggen? Als moeder van een zoon op een VO-school zie ik maar al te vaak waar dit soort eigenwijzigheid van docenten toe leidt. Goedbedoelde eigengebouwde virtuele omgevingen waaraan geen touw is vast te knopen; geen enkele samenhang tussen het ene en het andere vak; PTA's die niet te lezen zijn; instructies die niet kloppen (maar die door niemand gecontroleerd worden); onduidelijkheden over wat er van een leerling wordt verwacht; maar wel steeds die strengheid naar leerlingen (zoals blijkbaar gebruikelijk is binnen het VO)met zinnen als: ja jammer dat je niet geleerd hebt; je had moeten weten dat die toets vandaag is, want het stond in de ELO. Of: 'dan heb jij het PTA niet goed gelezen, daar stond dat duidelijk in'. Leerlingen die via MSN met elkaar communiceren over wat er bedoeld wordt met al die losse eindjes en onduidelijkheden. Dat is de praktijk van het onderwijs zoals jij dat hier propageert. Bekijk het eens van een andere kant, de kant van de leerling. En bedenk: niet het management en het beleid is zaligmakend voor goed onderwijs, maar de alleszelfbepalende ongeleidprojectieldocent die in zijn eentje bepaalt wat goed voor zijn leerlingen is ook niet.

 Door: Mosredna

 3-3-2008 17:47:13

Toon vooral eigen initiatief zou ik zeggen, maar zoek zeker ook contact met welwillende collega's om een en ander op elkaar af te stemmen. Zo is hopelijk te voorkomen, dat de leerlingen zich een weg moeten banen door een onoverzichtelijke wirwar van sites.

 Door: Henri Rusman

 3-3-2008 20:46:07

Nou, nou mensen, wat een reacties allemaal. Ik snap heel goed wat de schrijver bedoelt. Sterker nog; ik ben het erg met hem eens. Als je iets wilt doen met ICT binnen je onderwijs, zul je zelf gewoon moeten beginnen. Als je een noodzaak of een succes kunt aantonen, heb je dan misschien wel kans dat het 'beleid' in navolging van je acties wordt gemaakt. Hiermee heb je in ieder geval invloed op dat beleid. Men kan jou immers beter volgen, dan dat je moet wachten op de dingen die misschien wel of niet komen gaan...

 Door: John van Dongen

 3-3-2008 22:30:50

Mooi hoor... Ongeleide projectielen die zelfsturende precisie intrumenten blijken te zijn. Dat is wel een mooie gedachte... Over de rest denk ik nog even na... Ik denk dat ik er een nieuw bericht van maak.

 Door: Naschrift

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...