Info




Kalender

De kalender is leeg

 Neuromythen

Gepubliceerd op 13-3-2008 01:37:00 - Hersendood

Wat lees ik nu?

"We weten steeds meer van het functioneren van het menselijk brein. Deze kennis kan voor een revolutie zorgen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Als we meer weten over de werking van de hersenen, dan weten we meer over hoe leerlingen leren en waarom er verschillen in het leervermogen van leerlingen zijn. En wat voor gevolgen dit heeft voor lesgeven en toetsen. "
http://www.onderwijsvanmorgen.nl/meer-over-het-brein-inleiding/

Klinkt goed, maar is dat wel zo? Ik vind het nogal een grote stap van 'neuron' naar 'toetsen'. Was het maar zo simpel... Je vraagt je af wie er nu precies met die 'we' bedoeld wordt. Nee dat kan niks worden.

"Een neuromythe is een misvatting over de werking van de hersenen. Een neuromythe ontstaat wanneer bevindingen uit de wetenschap verkeerd worden geïnterpreteerd. Als gevolg van de verwachtingen rondom de toepasbaarheid van hersenonderzoek in het onderwijs hebben mythen zich snel ontwikkeld. Het is van belang om deze mythen te leren herkennen. Hierdoor kan pseudo-kennis worden onderscheiden van echte kennis."
http://www.hersenenenleren.nl/va-neuromythen.php

Kortom: de werkelijkheid ligt genuanceerder... maar ja dat is voor sommige mensen gewoon te lastig. Voor veel problemen is een eenvoudige oplossing beschikbaar. Meestal is die oplossing fout.

 14-4-2008 19:30:35

Geachte respondent, Inderdaad, was de praktijk maar zo simpel. U en ik spreken vanuit twee verschillende “scientific communities”. Vanuit de hersenwetenschappen wordt er nieuwe kennis opgebouwd gericht op onderwijs. De resultaten zijn het gevolg van puur wetenschappelijk onderzoek met behulp van o.a. pet-scans en fmri. Dit is “harde”wetenschappelijke kennis. In Nederland houdt zich Jelle Jolles van de Universiteit Maastricht zich hier o.m. mee bezig. Er is een andere “scientific community” die onderzoek doet vanuit de empirie en dat al heel lang doet. Ik denk dan aan psychologen en onderwijswetenschappers. Zij produceren “zachte” wetenschapelijke kennis. Dat het taalvermogen in de linkerhersenhelft zit en wel in de domeinen van Broca en Wernicke weten wij omdat zij mensen onderzocht hebben met trauma’s op die plaatsen. Hun taalvermogen bleek aanzienlijk aangetast. Er zijn bijvoorbeeld veel publicaties over de gevolgen van “brain splitting” bij epilepsie patiënten. Hierdoor weten wij dat de beide hemisferen geheel verschillende rollen vervullen. Hoe het neurologisch precies werkt, weten we nauwelijks. Maar dat het zo werkt weten we uit de empirie. De conclusies vanuit deze scientific community zijn het voortdurende voorwerp van onderzoek en publicaties. De inzichten veranderen ook steeds. Mogelijk zulen we pas definitieve kennis hebben als beide communities elkaar gaan overlappen. Vriendelijke groet, Henk Witteman

 Door: Henk Witteman

 14-4-2008 21:18:11

"De eerste neuromythe die besproken wordt, is de mythe van het linker en rechter brein. Volgens deze mythe zijn er hemisferische verschillen (verschillen tussen de twee hersenhelften) betreffende leren (Goswami, 2004). De linker hersenhelft domineert onder andere, taal, logica, en wiskundige formules, terwijl de rechter hersenhelft dominant is in het verwerken van ritme, beelden en dagdromen (Corballis, 2007; Goswami, 2006)." Klik op 'naschrift'.

 Door: Naschrift

 27-6-2008 20:53:10

Besluit 7.2.1.2 Bij de inrichting en vormgeving van het onderwijs op de Lerarenopleidingen VO/BVE wordt ook rekening gehouden met de ‘State of the art’ van de neurowetenschappen. Concreet betekent dit dat in de aanvangsfase van de VT-opleiding o.a. sprake zal zijn van een geleide sturing van het onderwijs.

 Door: Theo

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...