Info




Kalender

De kalender is leeg

 Alles is relatief

Gepubliceerd op 14-6-2008 04:27:00 - Wiskundeleraar

Af en toe heb je van die lessen waarvan je als docent niet eens 'echt' begrijpt waar het voor nodig is of wat nu precies het nut is van deze activiteiten. Soms is het gewoon nodig voor afwisseling. Maar ja, afwisseling zelf kan natuurlijk niet het doel zijn. Je kunt er lang en kort over nadenken, maar soms doe je gewoon dingen die mogelijkerwijs nergens op slaan. Gewoon voor de lol, voor de sfeer of gewoon omdat het leuk is.

Je kunt natuurlijk ook naar het EK-voetbal kijken. Voetbal interesseert me 'normaal gesproken' eigenlijk nauwelijks. Vreemd genoeg bij zo'n EK begint het dan toch te kriebelen. Het is spannend, ontspannend en je moet het gewoon zien.

"De oranje oprispingen kregen een passend slotakkoord met het meesterlijke schot van Sneijder in de slotminuut: 4-1. Ongelooflijk. Maar waar."
http://www.volkskrant.nl/sport/article992882.ece

't Was inderdaad een mooi schot. 't Is ook wel een grappig soort taalgebruik. Vooral het gebruik van de bijvoegelijke naamwoorden: oranje, passend, meesterlijk... Geweldig...

Alles bij elkaar is het allemaal een stuk beter dan van die hogeschool-dingen waar niemand iets aan heeft. Vorig jaar heette het nog de Collegameters. Tegenwoordig heet het dan weer anders maar 't is dezelfde onzin als voorheen. Je zou denken dat er andere prioriteiten zijn dan collega-evaluaties, 360° feedback, lege lokalen, voortgangsgesprekken en de rest van die onzin. Waarom doen we dat eigenlijk? Niet omdat het nuttig is want dat is het niet. Waarschijnlijk omdat het nu eenmaal moet?

Ik kan er maar niet aan wennen. Op zo'n hogeschool is er een groot verschil tussen de 'theorie' en de 'praktijk', zullen we maar zeggen. Op papier lijkt het allemaal prima in orde, maar de werkelijkheid is anders. Volgens mij komt het er (meestal) op neer dat docenten uiteindelijk het 'echte' werk moeten doen terwijl de rest probeert dit zo moeilijk mogelijk te maken. Les geven met hindernissen voor gevorderden. Door docenten onevenredig te belasten staat de kwaliteit van het onderwijs onder druk. Ik ben al blij als alles een beetje loopt. Als je dan als docent je ook nog 's bezig moet houden met onzin dan vraag je je wel 's af: waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?

Vergeleken met die onzin is anderhalf uur knippen en plakken aan het Sonneveldhuis misschien nog niet eens zo'n gekke lesactiviteit in het kader van Wiskunde - Cultuur 3-2. Web 2.0? Nederland - Frankrijk 4-1? Het is (allemaal) bijna niet te geloven...

Haha! Dat schiet lekker op. Kijk! Daar heb je tenminste wat aan...

 14-6-2008 04:52:40

Die Plasterk toch: "Hij zei wel te verwachten dat werkdruk als minder problematisch zal worden ervaren als de professionaliteit van docenten toeneemt." Dat klopt! Professionaliteit is dan gewoon vooral niet meer doen dan strikt noodzakelijk, 'ja zeggen' en 'nee doen', de kantjes er van af lopen en uit je nek kletsen. De 'echte' professional gaat natuurlijk niet in het onderwijs werken. Dus.. hup hup zoek een andere baan! Proficiat!

 Door: Theo

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...