H O M E Klik HIER om in te loggen... Saturday, June 7, 2025


2e verdieping


Active worlds

Active Worlds is een programma dat gebruikers de mogelijkheid geeft om samen te communiceren, samen te werken en samen 3D-objecten te bouwen in een virtuele wereld.

Op http://www.l3d.nl kan je er van alles over vinden. Je kunt er L3Dactiveworlds (L3Daw) downloaden. Dat is de software om te navigeren in de driedimensionale omgevingen. Als je L3Daw hebt geïnstalleerd kun je inloggen als Tourist (het e-mailadres wat je daar invult wordt niet publiekelijk bekend gemaakt).   

  1. Installeer het programma. Loop rond door de werelden... ..en doe daar verslag van in een WORD-document. Beschrijf in eigen woorden wat 'Active Worlds' is, hoe het installeren verlopen is en wat je ervaringen zijn...
    ...of als je al eens 'iets gedaan' hebt met Active Worlds vertel dan eens iets over je ervaringen!
  2. In L3Daw is er een leerwereld l3leren waar je kan bouwen. Probeer daar eens een muurtje te bouwen!
  3. Bekijk een aantal projectbeschrijvingen op de projecten-pagina of ga naar de wereld kijkdoos.
  4. Zie je mogelijkheden voor je eigen vak voor het inzetten van 'Active Worlds'? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
    Zie ook http://www.socsci.kun.nl/ped/owk/activeworlds/
  5. Sla je document op als activeworlds.doc in je ICT-map.


Auteursrechten en bronvermelding
Op het forum van WebWereld staat deze vraag:
Een vriendin heeft een scriptie op internet gezet, op haar eigen home-page. Hier heeft zij duidelijk haar naam ondergezet met het bekende c-tje erbij. Nu blijkt dat een school deze scriptie van het internet heeft gehaald en in een reader heeft gestopt die wordt uitgedeeld aan de leerlingen.
Ik kan me voorstellen dat je voor eigen gebruik de teksten van internet mag halen en dat je er naar mag verwijzen, maar als artikel toevoegen in een reader?
Mag dit?
Meestal denkt men dat zoiets wel mag, maar is dat wel zo? Wat zijn dat eigenlijk 'auteursrechten'? Geldt dat ook voor 'dingen' die je op Internet zet? En hoe zit het als je voor school lesmateriaal maakt? Is dat van jou? Of van school?

Kortom: zoek eens uit hoe dat zit! Wat is copyright, intellectueel eigendom of auteursrechten? Mag je bijvoorbeeld een kopie van een hoofdstuk uit een ander leerboek uitdelen in je klas? En hoe zit dat dan met lesmateriaal dat je op Internet zet? Mag een uitgever dat gebruiken? En andere docenten? Wat betekent 'fair use'? Bestaat dat ook in Nederland?

Schrijf hierover een duidelijk verhaal en verzamel een aantal links waar je dit soort informatie kunt vinden.


Beoordelen websites
Op je school zijn er een paar collega's erg actief met de website van de school. Jij wordt gevraagd om voor je vak ook een bijdrage te leveren. Je gaat op zoek naar websites voor je vak, zowel voor docenten als voor de leerlingen.

Beantwoord in ieder geval de volgende vragen:

  • Hoe vind je (bruikbare) websites voor je vak?
  • Hoe beoordeel je sites op bruikbaarheid, kwaliteit en inzetbaarheid?
  • Waar kan ik informatie over (educatieve) sites vinden?
  • Wat is een handige indeling? Per klas? Per onderwerp? Of iets anders?
Uiteraard is MEER niet altijd BETER. Probeer je te beperken tot een overzichtelijk aantal nuttige en bruikbare sites. Leg relaties met de kerndoelen van de basisvorming of bij een methode (bijvoorbeeld die van je stageschool!). Verwerk deze links in een HTML-pagina en zet deze pagina (of pagina's) op je public.www.


Biodiversiteit (biologie)
q1063img1.gif
In Den Haag eindigde gisteren de VN-conferentie over biodiversiteit, waarbij vooral gedelibereerd werd over het behoud van de oerbossen. Deze bossen herbergen naar men aanneemt enorme hoeveelheden, grotendeels nog onbekende soorten. De oerbossen (in het Amazonegebied maar ook in Indonesië, Canada, Siberië en Afrika) hebben veel te lijden van (illegale) houtkap. Met het bos verdwijnt een groot deel van de biodiversiteit op aarde, onopgemerkt.
Uit: Het grote sterven - NRC Handelsblad 20 april 2002

In een onderzoeksgebied worden op een bepaald afgezet stuk het aantal verschillende plantensoorten geteld. Met behulp van een Excel-blad wil men nu de diversiteitindex van dit gebied berekenen.

Hieronder zie je daar een voorbeeld van:

OPNAME 1

naam vd soort n n·(n-1)
soort 1 gras 1 7 42
soort 2 gras 2 8 56
soort 3 weegbree 7 42
soort 4 vogelmuur 8 56
soort 5     0
soort 6     0
soort 7     0
soort 8     0
soort 9     0
soort 10     0
soort 11     0
soort 12     0
N = aantal planten 30 som(n(n-1))
N(N-1) 870 196
diversiteitsindex 4,4

Maak een Excelblad waarmee je, bij invoer van tellingen als hierboven, de diversiteitindex kunt bepalen.

Bewaar je excelblad als biodiversiteit.xls in je netwerkmap.

Zie ook http://www.nederlandsesoorten.nl of Leeswijzer Biodiversiteit


De overbodigheid van kennis
Tijdens een sectievergadering onstaat een discussie over hoe belangrijk parate kennis is. Jij hebt net onderstaand artikel gelezen.
Wat is de hoofdstad van Burkina Faso? Welk jaar staat in de Nederlandse geschiedenis bekend als het rampjaar? Hoe heet de president van Bolivia? Welke landen vormen de Gouden Driehoek? Wat zei Winston Churchill over de waarde van citaten? Een test wijst uit dat het antwoord op elk van deze vragen binnen een halve minuut via Internet te vinden is. Dus rijst de vraag waarom het nog noodzakelijk zou zijn dergelijke kennis paraat te hebben. Moeten mensen nog wel harde feiten uit het hoofd leren als diezelfde wetenswaardigheden vrijwel permanent onder handbereik zijn?
bron: DE OVERBODIGHEID VAN KENNIS - Francisco van Jole

Schrijf een artikel waarin je laat zien dat bij het gebruik van Internet en andere informatiebronnen andere vaardigheden (ook) belangrijk zijn. Hoort het reproduceren van kennis daar ook bij? Of is het kunnen 'vinden' belangrijker? Kan je eigenlijk wel iets 'vinden' als je 'niks' weet? En hoe weet je nu of de informatie op een website ook echt waar is? Hoe betrouwbaar is de informatie op Internet? Leg relaties met de kerndoelen van de basisvorming en kijk eens in een methode welke rol 'informatieverwerking' en 'betrouwbaarheid van bronnen' een rol speelt? Geef voorbeelden! Denk aan je bronvermelding!


Digitaal taalportfolio

Op http://www.europeestaalportfolio.nl kan je van alles vinden over het Europees Taalportfolio. In deze opdracht ga je daarmee aan de slag.

  1. Maak je eigen Europees Taalportfolio aan. Doe het self-assessment. Wat is je eigen niveau taalvaardigheid?
  2. Onderzoek op welke wijze er op je stageschool wordt gewerkt met het Europees Taalportfolio (Engels, Frans, Duits, NT)
  3. Via http://www.dialang.org zijn er nog meer mogelijkheden om je eigen taalvaardigheden te meten. Doe dat en doe daar verslag van.


Digitale leeromgeving
Op een studiedag wordt verteld dat er veel hogescholen en universiteiten en in toenemende mate ook scholen van voortgezet onderwijs gebruik maken van een digitale leeromgeving (ELO).

Je vaksectie vraagt aan jou om uit te zoeken wat een ELO is, welke ELO's worden veel gebruikt en wat kan je met een ELO?! Schrijf hierover een verslag, geef voorbeelden en noem voor- en nadelen. Zou een ELO voor je vak interessant kunnen zijn? Wat zou je er mee doen?

Geef een onderbouwd advies aan je sectie of de aanschaf/meedoen met een ELO interesant kan zijn.

Zie ook: D. Wat in N@tschool? en Wat is (t)e-learning?


Educatieve software
Je vaksectie op school wil graag een overzicht van software voor je vak in de onderbouw.

Wat is er al op je (stage-)school aanwezig? Wat wordt er ook echt allemaal gebruikt? Wat is er allemaal nog meer verkrijgbaar? Wat is bruikbaar? Wat kost het? Waar kan je bestellen? Bij welke klas/onderdelen kan het worden toegepast? Ga op zoek naar websites van uitgevers, maak een overzicht en beoordeel demo's op bruikbaarheid.

Jij krijgt de opdracht om het uit te zoeken en je sectie te adviseren over bruikbaarheid en eventuele aankoop van software.


Een derdegraadsvergelijking oplossen (wiskunde)
q1082img2.gif
In 1545 Cardan published his greatest mathematical work Ars Magna. In it he gave the methods of solution of the cubic and quartic equation. In fact he had discovered in 1543 that Tartaglia was not the first to solve the cubic equation by radicals and therefore felt that he could publish despite his oath.
(Internet)

De vergelijking ax3+bx2+cx+d=0 heeft als een oplossing:

q1082img1.gif

Maak een excelblad waar je a, b, c en d kan opgeven dat vervolgens één oplossing geeft van deze derdegraadsvergelijking.

Maak in Blad2 hetzelfde maar gebruik daarbij doelzoeken. Levert deze methode altijd dezelfde oplossing als in Blad1? Of hangt dat ergens anders van af?

Zie http://www.sip.be/cursus/excel/excel6.htm voor meer informatie over functies in Excel. Zie WisFaq voor meer informatie en voorbeelden over het oplossen van derdegraads vergelijkingen.

Bewaar je excelblad als cardano.xls in je documentenmap.


Een powerpointpresentatie voor de open dag
Je school wil voor de open dag een powerpoint-presentatie draaien over de school. Je kunt daarbij denken aan alles met de school te maken heeft, dus ook projecten, uitstapjes, het nieuwe open leercentrum of wat dan ook. Er moeten beschrijvingen te zien zijn, foto's en het moet wervend zijn!

Jij krijgt de opdracht om die powerpointpresentatie te maken. De presentatie moet 'zonder bediening' gaan draaien in de aula, dus...


Een presentatie in de les
Gebruik Powerpoint om een presentatie te maken die je in de klas zou kunnen gebruiken. Dit kan een inleiding op een hoofdstuk zijn, een demonstratie, een uitleg over een moeilijk onderwerp of iets anders.

Voorbeeld

Voor deze opdracht heeft Barbara Schrijver een les over poëzie gemaakt voor de eerste en/of de tweede klas van het VMBO of brugklas HAVO/VWO. Het beroepsproduct bestaat uit PowerPoint-presentatie om de lesstof te verlevendigen en een handleiding (Word-document) over Poëzie in de les...

 

De powerpoint moet goed leesbaar zijn en geschikt voor 't gebruik in een klas via een beamer met scherm.


Een vakles in het computerlokaal
Als je les geeft of stage loopt kan je natuurlijk ook een keer een les 'doen' in het computerlokaal! Voor verschillende vakken zijn er allerlei nuttige dingen te bedenken. Scholen hebben die computerlokalen niet voor niets...

Zo'n les in een computerlokaal moet je, net als anders, voorbereiden, goed kijken of het gaat zoals je wilt en goed evalueren... (je weet wel:-).

Maar doe het maar eens!

De opdracht: bereid een les in het computerlokaal voor. Vraag eens aan je collega's (of de docenten op je stageschool) hoe zij dat doen! Voer de les uit en schrijf hierover een (kort) verslag. Wat ging er goed? Wat ging er niet goed? Wat heb je er van geleerd...


Een website opslaan voor offline-gebruik
Stel je voor: een docent maakt een les waarbij één of meerdere websites gebruikt moeten worden. Om te voorkomen dat de websites de volgende keer (waarschijnlijk pas weer volgend jaar!) niet meer beschikbaar zijn wil de docent deze website(s) opslaan, zodat zij zeker weet dat volgend jaar de opdracht ook gebruikt kan worden.

  • Hoe los je dit op?

Er bestaan (natuurlijk) programma's voor! Zoek eens zo'n programma op. Wat zijn de mogelijkheden? Wat zijn de beperkingen? Waar moet je op letten?

Probeer dat programma eens uit en schrijf een instructie voor deze docent. Hieronder zie je een aantal voorbeelden. Die hebben we dus al gehad...


Help mee om deze website te verbeteren
Niet alle onderdelen van deze cursus zijn af en misschien ontbreken er wel belangrijke zaken!?

q1094img1.gif Heb je zelf wel een idee voor de invulling van iets of een interessante of leerzame toevoeging? Vind je dat we echt iets moet doen aan ....?
Ook 'zoiets' kan je als opdracht doen, op die manier vangen we zelfs twee vliegen in één klap!

Overleg met de docenten over wat je wilt doen!


ICT in de kerndoelen van je vak
Ik mis op deze website nog een overzicht per vak van de kerndoelen van de basisvorming die te maken hebben met ICT. Op Inventarisatie ICT in de herziene kerndoelen basisvorming zou daar per vak een overzicht moeten staan.

Je opdracht is om voor jouw vak zo'n overzicht te maken.


Informatiebronnen
De school heeft het plan opgevat om de mediatheek in te ruilen voor een open leercentrum met i.p.v. boeken en tijdschriften alleen maar computers met een internetaansluiting.

Een aantal collega's vindt dat Internet een geweldige bron van informatie is, maar is dat wel zo? Wat is er gebeurd met bijvoorbeeld traditionele informatiebronnen als naslagwerken, kranten, tijdschriften en boeken? Hebben die nu afgedaan? Nee toch zeker! Is het verstandig om op een school de mediatheek te vervangen door computers met Internet?

Kortom: wat zijn de beperkingen en bedenkingen van Internet? Schrijf hierover een artikel voor de schoolkrant. Bespreek de voor- en nadelen en geef je mening over dit plan! Geef voorbeelden! En gebruik plaatjes!


Interactieve werkbladen maken met Excel
Met Excel kan je interactieve werkbladen. Het voorbeeld laat zien hoe je door de antwoorden van de sommetjes in te vullen het werkblad kijkt of je dat goed gedaan hebt. Leuk, maar...

Maar... er zijn nog veel mogelijkheden te bedenken. Schuifbalken.. interactieve grafieken maken... en nog veel meer!


Interactieve werkbladen maken met Powerpoint
Inderdaad ... met Powerpoint kan je meer dan enkel presentaties aanmaken ! Je kan er echt prachtige interactieve activiteiten mee aanmaken. Powerpoint leent zich uitstekend voor visueel aantrekkelijke ontwerpen. Geluiden, muziekjes, stemopnames ... tekeningen, foto's, filmpjes, animaties ... noem maar op. Vele van deze mutimedia-componenten kan je vlotjes integreren in een powerpoint-toepassing.

Bekijk de voorbeelden. Je zult zien dat afhankelijk van JOUW keuze je andere pagina's te zien krijgt. Dat heet interactief.... dus de gebruiker bepaalt wat hij of zij wil zien! De opdracht is om zelf ook een interactieve powerpointpresentatie te maken!

 

Korte handleiding
Gebruik je rechter muistoets om het bestand op te slaan of uit te printen

Uitgebreide handleiding
Interactieve en educatieve toepassingen van Geert Kraye.

Voorbeelden
Hier kan je voorbeelden vinden van interactieve powerpoints


Keuzeopdracht

Heb je misschien zelf een goed idee? Dat kan natuurlijk ook! Alle originaliteit en creativiteit worden zeer gewaardeerd... maar.... overleg vooraf met je docent:

Probeer wat nieuws te doen! Op zich ligt het voor de hand om iets te doen wat je al kan... maar misschien moet je dat niet doen. Leer eens iets nieuws...


Leren leerlingen zoeken?

Leerlingen hebben natuurlijk allang het Internet ontdekt als bron voor allerlei soorten informatie. Maar is het Internet de eerste plek waar je moet gaan zoeken? En is dat zoeken 'echt' anders als je dat vergelijkt met zoeken in een bibliotheek?

Kan je tegen leerlingen zeggen 'zoek maar op Internet'? Of zou je misschien toch iets moeten leren over 'hoe je moet zoeken?'.

Bij zo'n overvloed aan informatie is er nog een probleem! Hoe weet je nu of de informatie die je gevonden hebt ook klopt? Iedereen kan wel van alles schrijven! Kortom: zo eenvoudig is dat helemaal niet!

Vragen:

  • Hoe zou je leerlingen instrueren bij het maken van een werkstuk voor wat betreft informatieverzamelen, zoeken op Internet, e.d.?
  • Schrijf een korte instructie voor 'handig zoeken' voor je eigen vak.
  • Zijn er websites van jouw vak waar leerlingen eigenlijk als eerste zouden moeten gaan kijken? Zo ja, geef de URL's en geef een korte beschrijving. Zo nee, beschrijf kort wat voor een website eigenlijk wel heel handig zou kunnen zijn!
  • Vraag eens aan een aantal leerlingen hoe ze zoeken, of ze makkelijk 'dingen' kunnen vinden en probeer er (bijvoorbeeld door een opdrachtje) achter te komen hoe het staat met hun 'opzoekvaardigheden'.


Maak een WebQuest
Een WebQuest is een soort educatieve speurtocht voor zelfstandig (samen)werkende leerlingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van informatiebronnen, die op het Internet te vinden zijn. WebQuests hebben tot doel om leerlingen op een motiverende en gestructureerde wijze te leren omgaan met webbased informatie. Bijzonder daarbij is dat leerlingen - meer dan in traditionele onderwijssetting - zonder tussenkomst van de docent - zelfstandig met de leerstof aan het werk zijn (kortom: meer 'student-centered' dan 'teacher-centered' onderwijs).

Zie WebQuests Voortgezet Onderwijs voor voorbeelden en achtergrondinformatie.

Kijk eens bij WebQuest's voor je eigen vak. Denk daarbij aan het tweedegraads gebied! Nog beter: maak er zelf één!


Spelling en grammatica
Op de site van Microsoft stond ooit deze tekst:
"Word 2002 komt standaard met een spelling en grammatica checker waarmee je automatisch de spelling en grammatica kan laten controleren terwijl je aan het typen bent. Een woord of stuk tekst dat rood onderlijnd woord wijst op een mogelijke spellingsfout, terwijl een groene onderlijning je aandacht vestigd op mogelijke grammaticale fouten. Word biedt je vervolgens alternatieve spellingsmogelijkheden aan en grammaticale correcties. Deze hulpmiddelen zijn handig maar beletten niet dat tekstschrijver zelf steeds alert moet blijven."
Zoals je al in bovenstaand citaat kan zien helpt zo'n spellingscontrole ook niet altijd. Er staat 'woord' waar 'wordt' moet staan en 'vestigd' moet toch echt 'vestigt' zijn. Nogal slordig van Microsoft.

Zoeken met GOOGLE op perpective levert, ondank de foute spelling, toch nog 14.900 hits op. Zoeken op perspective levert echter 9.940.000 hits op... waarmee toch maar eens duidelijk wordt dat spelling (zelfs op Internet) belangrijk is!

Schrijf een 'handleiding' voor leerlingen hoe ze de spellings- en grammaticacontrole van Word kunnen gebruiken. Geef voorbeelden van 'onontdekte' fouten, vreemde suggesties, hoe je de controle aan en uit kan zetten en wijs de leerlingen op de beperkingen.


Stage-weblog

Op 5. Weblogs inzetten in `t onderwijs? heb je al kunnen lezen wat een weblog is en hoe je dat misschien zou kunnen gebruiken in het onderwijs. Tijdens je stage maak je natuurlijk van alles mee... los van de officiele zaken die je in de praktijkgids kan vinden is zoiets natuurlijk een belangrijke ervaring. Voor sommige studenten is het reden om definitief een andere studie te gaan doen, anderen ervaren het als het zoveelste bewijs dat ze de goede keuze gemaakt hebben.

Voor jezelf, andere studenten en docenten zou het best interessant kunnen zijn om ervaringen van studenten op hun stageschool te kunnen volgen. Als je een beetje 'talent' voor 'schrijven' hebt zou je als opdracht een stageweblog kunnen bijhouden. Dat is leuk voor jezelf, maar ook voor je medestudenten en docenten.

Een weblog maken kan met:


Studenten Expertise Centrum
Op de website Studenten Expertise Centrum kan je lezen:

"Docentschap is een mooi en moeilijk vak. Zelfs al heeft de beginnende docent een prima opleiding genoten, dan nog is het lastig zich het beroep eigen te maken. De beginnende docent heeft direct al de volle verantwoordelijkheid over de klassen waarin hij lesgeeft. Verslapen is er niet bij. Ieder uur staat de docent voor twintig tot vijfentwintig leerlingen. De samenleving, ouders, directie, inspectie en leerlingen, allen verwachten optimale inzet en liefst maximale resultaten. Hoe krijg je dat voor elkaar?"
Op de website hebben studenten allerlei informatie verzameld over verschillende onderwerpen: Met wie krijg ik te maken? Met wat krijg ik te maken? Waar wil ik werken? Hoe houd ik orde?

Ga op de website kijken. Je kunt zelf ook bijdragen aan de website! Zie de aanwijzingen onderaan deze pagina voor meer informatie. Als je dat doet geldt dat ook als een opdracht voor de 2de verdieping.


Toetsen maken op de computer

"It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes."
Douglas Adams
 

Er bestaan programma's waarmee je online-toetsen kan maken. Je sectie wil graag dat jij onderzoekt welke programma's daarvoor bestaan, of deze eenvoudig te gebruiken zijn en of dat misschien ingezet kan worden in jullie onderwijs.

Onderzoek een aantal van deze programma's. Welke voorzieningen zijn daar voor nodig? Wordt er zoiets al gebruikt op je (stage)school? Wat zijn de voordelen? Wat zijn nadelen? Bestaan er misschien al een toetsen-databank voor je vak?

Schrijf hierover een verslag, maak een demonstratie die via Internet te bekijken is of ga op zoek naar voorbeelden die je op Internet kan vinden. q833img1.gif

Tip

Het programma Hot Potatoes staat ook op het hogeschoolnetwerk.


Website maken
Eén van de 'handige' mogelijkheden van Internet is dat je snel allerlei informatie beschikbaar kunt maken voor een groot aantal mensen. Zo zou het best handig zijn als er een website voor jaar 1 zou zijn waar je als student informatie kan vinden, vragen kan stellen of suggesties zouden kunnen doen voor verbeteringen e.d.

Er zijn op Internet verschillende mogelijkheden om 'gratis' een website op te zetten met allerlei handige extra's als een gastenboek, een discussieforum, e.d. Meestal krijg je er dan ook 'gratis' reklame bij...

Maak een website omtrent een onderwijsthema dat je belangrijk vindt. Je kunt daarbij iets verzinnen voor de opleiding of maak een website voor leerlingen. Denk goed na over welke functionaliteiten je wilt gebruiken en wat je daar dan voor nodig hebt! Wil je bijvoorbeeld een discussieforum op die website? Onderzoek hoe je dat handig kan doen. Wat kan er bijvoorbeeld allemaal al op je studentenhomepage van de hogeschool?

Zie ook 6. Wat is HTML?


Wikipedia
Wikipedia NL is gestart in 2001 en maakt deel uit van Wikipedia, een gemeenschapsproject met als doel in elke taal een complete encyclopedie op het web te creëren. Wikipedia is gratis te gebruiken om informatie te zoeken én om informatie toe te voegen. Momenteel zijn er 14.727 artikelen. Om mee te helpen artikelen te schrijven, corrigeren en uit te breiden is geen aanmelding nodig, je kunt meteen aan de slag!."

"Honderden mensen met een flinke dosis gezond verstand schrijven mee aan het Wikiproject. Op dit moment zijn waarschijnlijk tientallen in al die Wikipedia's aan het schrijven, schrappen en verbeteren. Iedere bezoeker kan meedoen. Een naam opgeven of inloggen is niet verplicht. Klik op een onderwerp wat je interesseert, waar je iets van af weet, en voeg er iets aan toe, verbeter een spelfout, of schrijf een mooi artikel. Een prima gelegenheid ook om de eigen kennis op te frissen."

Opdracht

Zoek eens op wikipedia naar een aantal onderwerpen, begrippen of thema's van je eigen vak. Wat vind je van de kwaliteit van de informatie? Wat vind je van het idee om zo tot een een soort kennisbank te komen?

Je kunt ook zelf bijdragen aan de informatie op de website. Doe dat en schrijf hierover een verslagje. Vermeld wat je hebt bijgedragen en hoe je het hebt ervaren. Zijn er later nog (door iemand anders) wijzigingen aangebracht?

Zie Wikipedia voor meer informatie.


Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein