![]() ![]() ![]() ![]() Competentie 5Het vermogen om samen te werken in een team/organisatieCompetentie 5: Het vermogen om samen te werken in een team/organisatieLeraar zijn lijkt soms een individueel beroep, maar het is in wezen een beroep, dat gekenmerkt wordt door een gedeelde verantwoordelijkheid. Samen met collega’s is de leraar verantwoordelijk voor het onderwijs, voor de ontwikkeling van het pedagogisch klimaat en voor de dagelijkse uitvoering van de organisatie in een school. De kwaliteit van de onderlinge samenwerking is van belang voor een gezamenlijk resultaat. Samen met collega’s overlegt hij en draagt hij bij aan de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs.Een school kent vaak een onderwijskundig concept, dat men dwars door de vakken heen gerealiseerd wil zien. Er zijn allerlei afspraken over de leerstof, de manier van behandelen en toetsen en dit vraagt allerlei vormen van overleg. De leraar heeft als lid van het team een aantal organisatorische taken op uitvoerend niveau: zoals surveilleren, zorg voor materialen, een bijdrage aan administratieve processen (cijfers en rapporten) Een school kent diverse formele en informele overlegstructuren. Van elk teamlid wordt verwacht hieraan een actieve bijdrage te leveren. Bij het productief samenwerken in teamverband en het leveren van een bijdrage aan de organisatie gaat het erom dat de leraar:
Zodat in de school een gezamenlijk pedagogisch en onderwijskundig klimaat ontstaat; de schoolorganisatie ervaren wordt als iets dat door collega’s gedragen wordt en waar ieder een bijdrage aan levert; de samenwerking met collega’s gerealiseerd wordt en zich verder kan ontwikkelen.
|