H O M E Klik HIER om in te loggen... Sunday, June 8, 2025


Competentie 2

De (vak)didactische rol in de context werken met leerlingen

Competentie 2: Het vermogen een krachtige leeromgeving voor leerlingen te verwezenlijken
In een krachtige leeromgeving is de leerling aan het werk en leert hij stapsgewijs zelfstandig te worden en verantwoordelijkheid te dragen voor de leertaken.

Taakgerichtheid is kenmerkend voor leerlingen in een krachtige leeromgeving, maar niet voldoende. De leerling moet ook betrokken zijn bij zijn werk en gemotiveerd aan zijn taken werken. De leraar geeft het goede voorbeeld door zijn eigen enthousiasme. Hij zorgt voor zinvolle taken en stemt de mate van structuur, onzekerheid, zelf doen en samen doen, af op de ontwikkeling van de leerlingen.

Bij het bevorderen van het leren van de leerlingen gaat het erom dat de leraar:

  • beschikt over voldoende kennis van het schoolvak, zowel inhoudelijk als didactisch
  • zich een beeld kan vormen van het leren van leerlingen en rekening houdt met verschillen in leerstijl
  • de motivatie van leerlingen kan bevorderen
  • leertaken geeft, die door leerlingen als zinvol worden ervaren
  • leerlingen ondersteunt in het kiezen en uitvoeren van leertaken
  • leerlingen leermethodes laat verwerven
  • recht doet aan verschillen tussen leerlingen

Zodat een leeromgeving ontstaat die stimulerend en uitdagend is en de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van leerlingen bevordert.



Home   Prikbord   E-mail   FAQ   Help   Zoeken   Colofon
©2002-2005 W.v.Ravenstein